DEN HAAG - De Consumentenbond beschuldigt KPN en Libertel van verkapte prijsverhogingen. Uit een onderzoek van de bond blijkt dat mensen die met een mobiele telefoon van KPN of Libertel vanuit het buitenland naar Nederland bellen, fors meer betalen dan voorheen.
|
De Consumentenbond beschuldigt KPN en Libertel van verkapte prijsverhogingen. (Foto: EPA)
|
KPN heeft onlangs nieuwe eenheidstarieven ingevoerd, Libertel doet dat met ingang van vandaag. Het houdt in dat voor het bellen vanuit 25 Europese landen naar Nederland voortaan één tarief per abonnement geldt. Maar volgens de Consumentenbond hebben de bedrijven de invoering aangepakt om de prijzen op te drijven. ,,Het gaat om verhogingen tot 88 procent'', aldus woordvoerder E. van Kouwen.
De bond meent dat de klanten hierover op z'n minst geïnformeerd hadden moeten worden. Ze heeft telecomtoezichthouder Opta nu gevraagd de bedrijven daartoe te dwingen. Van Kouwen: ,,Alle abonnementhouders zouden een brief moeten ontvangen en voor de prepaid-houders zouden KPN en Libertel een advertentie in de landelijke dagbladen moeten plaatsen.''
KPN is verbaasd over de kritiek van de Consumentenbond, maar geeft toe dat het nieuwe tarief in een aantal gevallen ongunstig uitvalt. ,,Maar invoering van één tarief geeft voor de bellers veel helderheid'', aldus woordvoerster C. van Lomwel. ,,De meerderheid is hierbij gebaat, maar voor een deel valt het vervelend uit.''