Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
za 24 maart 2001  
---
Telegraaf-i
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
Vraag & Aanbod 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Zonder bombarie naar de top
   
 

MARSEILLE - Toyota wil de Formule 1 veroveren. De Japanse autogigant schreeuwt het alleen niet van de daken. Toyota onthulde gisteren de eigen F1-bolide op het circuit van Paul Ricard, maar bleef bescheiden. "Met een dik chequeboekje win je geen races. Recente voorbeelden wijzen het uit", zei Toyota's motorsportpresident Ove Andersson.

Het is een verwijzing naar alle bombarie waarmee bijvoorbeeld BAR in 1998 de Formule 1 kwam binnenstormen. De stal had de grootste mond, maar behaalde tot nu toe weinig resultaten. Toyota doet het liever met beleid. Het stelde de entree in de hoogste autosportklasse al een jaar uit, om zich extra goed voor te kunnen bereiden, en nam de miljoenen boete voor behoud van de startplaats op de koop toe.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 18kb)
Toyota wil de Formule 1 veroveren. (Foto: EPA)
De Japanners bouwden in een gloednieuwe fabriek in Keulen de afgelopen negentien maanden een eigen wagen, een rood-witte fraai gemodelleerde krachtbron, zo bleek gisteren. Toyota start een intensief testprogramma, vooral op Paul Ricard, om de wagen in 2002 aan de start te zetten. Het huurde twee ervaren coureurs in voor die klus: de 34-jarige Fin Mika Salo, die zeven jaar Formule-1-ervaring heeft, en de 31-jarige Brit Allan McNisch, voorheen testrijder van McLaren en Benetton en winnaar van de 24-uursraces van Le Mans en Daytona.

Toyota bereidt de entree minutieus voor. Het probeerde eerst andere raceklassen uit, zoals het WK rally, Le Mans en de CART-series. Toen de derde autofabrikant ter wereld succesvol bleek, besloot het concern de stap naar het echte werk te wagen.

"Het is de kracht, inzet en passie van het hele team die zullen bepalen of het wat wordt of niet", meende Andersson. "Het zal veel tijd kosten. We willen eerst de best mogelijke auto maken. Dan kunnen we pas denken aan, of dromen van het meedingen naar de titel."

Salo en McNish zijn door hun ervaring bruikbaar de Toyota te helpen ontwikkelen. Of ze ook volgend jaar Formule 1 zullen rijden is nog maar de vraag. Salo ziet het wel zitten. "Formule 1 heeft een nieuw dominant team nodig. Hopelijk is dat Toyota. Daarom zit ik hier."




 


za 24 maart 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.