Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
vr 23 maart 2001  
---
Telegraaf-i
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
Vraag & Aanbod 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Martinair diep in de rode cijfers
   
 

SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij Martinair heeft over het afgelopen boekjaar voor het eerst in de geschiedenis een verlies geleden, ƒ154 miljoen. Na belastingen bedroeg dat zwaar negatieve resultaat ƒ95 miljoen.

De Martinair-directie 50% KLM en 50% Nedlloyd heeft dat gisteren officieel bekendgemaakt nadat afgeleide resultaten uit de Nedlloyd-cijfers, die vorige week werden gepubliceerd, tot verkeerde conclusies begonnen te leiden en vragen opriepen bij het personeel.

De leiding van de maatschappij heeft bij dat slechte resultaat de verwachting uitgesproken dat in het nieuwe boekjaar weer een 'breakeven' resultaat kan worden behaald.

De KLM is inmiddels in afwachting van een besluit van de Europese Commissie om 50% aandelen Martinair van Nedlloyd over te nemen. President-directeur drs. Leo van Wijk voert daarover binnenkort het finale gesprek met de autoriteiten in Brussel.

De Martinair-directie, die de gisteren officieel openbaar gemaakte cijfers op 2 mei met meer bijzonderheden presenteert, voert aan dat de oorzaak van het verlies is bepaald door sterk gestegen brandstofkosten, de hoge overvlieg- en afhandelingskosten en de dure dollar. Ook de concurrentie op de vakantiemarkt is toegenomen ten nadele van Martinair; dat maakt een doorberekening van de gestegen kosten vrijwel onmogelijk.




 


vr 23 maart 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.