AMSTERDAM - Uitgeversconcern De Telegraaf heeft de nettowinst vorig jaar zien dalen tot 106,8 miljoen tegenover 142,8 miljoen in '99. Belangrijkste oorzaak voor de winstval zijn de hoge investeringen in internet. Over het lopende jaar kan de uitgever geen voorspelling doen.
Dit is gisteren nabeurs bekend gemaakt. De omzet van het bedrijf liep met 12,5% op tot 1,79 miljard. Per aandeel is de winst gedaald van 2,72 naar 2,03. Het dividend-voorstel is 0,84 tegenover 0,98 in 1999.
Over het afgelopen jaar daalde het resultaat vóór belasting van bijna 220 miljoen ('99) naar 175 miljoen. De investeringen in allerlei vormen van internet waren de belangrijkste oorzaak. Deze investeringen groeiden fors met 52 miljoen naar 60 miljoen. In de investeringen zitten de aanloopverliezen van joint ventures op het gebied van onder meer wonen en vacatures.
Het concern heeft gisteren meegedeeld dat de ontwikkeling van de internetactiviteiten dit jaar getemporiseerd worden. Dit is onderdeel van een actie om de totale kosten van het bedrijf te reduceren. In 2001 kampt de uitgever met tegenslagen. De kosten lopen op onder meer door een flinke stijging van de papierprijs en sterk toenemende bezorgkosten van de gedrukte media. Aan de andere kant zijn de inkomsten in de eerste maanden van dit jaar achter gebleven bij de begroting. Dit is een gevolg van een dalend advertentievolume.
Uitgever De Telegraaf geeft naast het gelijknamige dagblad ook verschillende regionale kranten uit. Vorig jaar werd De Limburger aangekocht. Dit had een negatief effect op de nettowinst van ruim 10 miljoen; deze post bestaat uit het resultaat en de afschrijving goodwill over de periode 22 mei tot 31 december. De goodwill ten bedrage van 332 miljoen wordt in 20 jaar ten laste van het resultaat gebracht. Voor 2001 wordt van De Limburger een positieve bijdrage aan het resultaat verwacht.
Overigens blijft dagblad De Telegraaf de belangrijkste winstbron van het gehele bedrijf. Vorig jaar deed de krant het uitstekend. De oplage bleef nagenoeg gelijk en het advertentievolume nam toe. Van die glorie van advertenties profiteerden ook de huis-aan-huis bladen.
Het gratis dagblad Sp!ts dat in '99 in de markt werd gezet, ontwikkelde zich beter dan verwacht. Het concern gaat ervan uit dat Sp!ts dit jaar een positieve bijdrage aan het resultaat gaat leveren.
Het resultaat van de regionale dagbladen nam af door dalende oplages en het nemen van een voorziening om de reorganisatie bij de Hollandse Dagbladcombinatie te financieren. Ook de tijdschriften-tak van uitgever De Telegraaf boekte een lager resultaat. Dat was een gevolg van aanloopverliezen bij nieuwe titels in Zweden en Nederland.