Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
wo 21 maart 2001  
---
Telegraaf-i
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
Vraag & Aanbod 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Werk aan spoor
Amsterdam-Utrecht

Van onze verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Het treinverkeer op het traject Amsterdam-Utrecht wordt de komende tijd zeker acht keer voor minimaal een dag stilgelegd.

Aankomende zondag rijdt er vanaf 01.00 uur tot en met maandagmorgen 05.00 uur geen enkele trein. In mei staat de volgende operatie op stapel; dan zal het treinverkeer op 5, 6 en 7 mei zelfs 50 tot 60 uur lang worden stilgelegd.

Dit jaar staan er nog twee van dergelijke 'sporenslagen' op de agenda, terwijl er ook in 2002 vier superwerkdagen, waarop in korte tijd veel werk uitgevoerd moet worden, staan gepland.

De operatie houdt verband met de spooruitbreiding op het traject Amsterdam-Utrecht, waar dagelijks 300 treinen met tienduizenden passagiers passeren. Tegelijkertijd voert Railinfrabeheer op verschillende plaatsen ook groot onderhoud uit. Met het project, dat in 2006 moet zijn afgerond, is in totaal ruim ƒ2 miljard gemoeid.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x262, 25kb)
Nabij de Amsterdam ArenA wordt een enorme bewapeningsmat op zijn plaats gehesen voor de toekomstige Utrechtboog, een rechtstreekse spoorverbinding tussen Utrecht via Amsterdam-Zuidoost naar Schiphol. Op het traject Amsterdam-Utrecht zal het treinverkeer in verband met de vele werkzaamheden een aantal dagen worden stilgelegd. FOTO: DIJKSTRA BV (Foto: Dijkstra bv)
"Het overgrote deel van de werkzaamheden wordt nu 's nachts uitgevoerd, maar vaak is de tijd te kort om de klus te klaren", zegt Ton Honing van NS Infrabeheer. "Voordat de machines staan opgesteld en een paar uurtjes is gewerkt komt de ochtendspits alweer op gang en moet alles weer worden stilgelegd. Daarom moet af en toe een etmaal alles worden stilgelegd om een inhaalslag te kunnen maken."

In Amsterdam gaat een aannemer bij station Bijlmer 22 meter lange stalen planken heien. Over een lengte van 200 meter worden pal naast de sporen de eerste delen van een gigantisch veiligheidsscherm aangelegd. Daarna wordt begonnen met de sloop van station Bijlmer en kan een begin worden gemaakt met de bouw van viaducten voor het nieuwe ultramoderne station aan de voet van de Amsterdam ArenA.




 


wo 21 maart 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.