Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
wo 21 maart 2001  
---
Telegraaf-i
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
Vraag & Aanbod 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Prepaid-beller
dupe bij overstap

door Romke Spierdijk

   
 

AMSTERDAM - Aanbieders van mobiele telefonie KPN en Libertel maken klanten die overstappen van het zogeheten prepaid bellen naar een abonnement op listige wijze geld afhandig.

Het prepaid bellen met de gsm is immens populair in ons land. Ongeveer tweederde van de ruim 9 miljoen klanten bij een van de aanbieders van mobiele telefonie maakt gebruik van deze mogelijkheid.

Vooraf wordt een telefoonkaart aangeschaft, waarmee vervolgens gebeld kan worden. Is het tegoed op dan moet het saldo aangevuld worden. Belangrijkste voordeel: de kosten zijn makkelijk in de hand te houden. Wie echter veel belt, of vaak in het buitenland naar het mobieltje grijpt, is goedkoper af met een (achteraf betaald) abonnement.

Wie van prepaid-bellen over wil stappen naar een regulier abonnement, kan zijn telefoonnummer behouden. Zo makkelijk als de telecom-giganten de overstap regelen, zo moeilijk doen zij als de klant het resterende beltegoed terug wil hebben.

Een van de gedupeerde bellers, die liever anoniem wil blijven: "Nadat ik overgestapt was naar een vast abonnement, hield Libertel zich van de domme. Ze stelden dat er niks aan te doen was en dat ik de ƒ40 die nog op de kaart stond kwijt was. En dat is vreemd, want in hun computers kunnen ze tot op de cent nauwkeurig zien wat er op mijn kaart stond."

Volgens een woordvoerder van Libertel kan het resterende tegoed inderdaad niet meegenomen worden naar het nieuwe abonnement, zelfs niet als dit ook bij Libertel wordt afgesloten. Arie de Zeeuw: "We melden duidelijk vooraf dat het beltegoed opgemaakt moet worden. De klant kan zelf kiezen wanneer hij overschakelt, dus hij kan zorgen ruim de tijd hebben het op te maken." Volgens De Zeeuw wordt hier zelden over geklaagd.

Bij marktleider KPN zijn de overstappers iets beter af. Volgens woordvoerster Martine Kooreman wordt het resterende tegoed op de belkaart met de eerstvolgende rekening verrekend, mits het bedrag hoger is dan ƒ25. Klanten met een lager beltegoed zouden vlak voor de overstap snel nog wat geld bij kunnen storten, om zo boven het minimumbedrag uit te komen.

De Consumentenbond is niet gecharmeerd van de werkwijze van KPN en Libertel. Volgens Sicco Louw zijn klanten met een abonnement nóg meer waard voor de bedrijven, omdat ze meer bellen. "En die klanten maken ze dan ook nog eens onterecht geld afhandig. Een vreemde gang van zaken, die niet zou moeten kunnen."




 


wo 21 maart 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.