AMSTERDAM - Automobilisten blijven de snelheidsbeperkingen op de ringweg A10 West rond Amsterdam massaal aan hun laars lappen. Sinds Rijkswaterstaat op dit traject bezig is met voorbereidende werkzaamheden voor de grootscheepse opknapbeurt later dit jaar, zijn er al zeker 15.000 bekeuringen uitgedeeld voor te hard rijden.
Liepen in januari nog 6500 automobilisten tegen de lamp, in februari werd dat aantal al overtroffen met 7034 bekeuringen. Ook in maart blijken de weggebruikers nauwelijks onder de indruk van de bonnenregen, want ook nu zijn alweer duizenden acceptgiro's onderweg naar snelheidsovertreders.
De bonnen werden vrijwel allemaal uitgedeeld op het stuk ringweg nabij de afslag Bos en Lommer, waar een maximale snelheid geldt van 70 kilometer per uur omdat de rijbanen daar zijn versmald. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 140 kilometer per uur.
De politie zegt geschrokken te zijn van het voortdurend hardrijden van automobilisten, die kennelijk alle waarschuwingen in de wind slaan. "Deze week wordt het arsenaal maatregelen daarom nog verder uitgebreid met het plaatsen van mottoborden met de tekst 'Als u voorbij flitst, flitsen wij terug", zegt woordvoerder Arie van Zandbergen
"Weggebruikers zijn zich niet bewust van de gevaren die ze veroorzaken met hun rijgedrag. Daarom blijven we dagelijks controleren op snelheid", aldus Van Zandbergen. "We blijven onverminderd jacht maken op onverantwoorde automobilisten die de regels aan hun laars lappen."
De boetes beginnen bij 60. Daarbovenop wordt normaal gesproken 19 voor iedere te hard gereden kilometer geteld of de officier van justitie moet anders beslissen. De snelheidsovertreders hebben gezamenlijk al meer dan één miljoen gulden bijeen gereden.
De mega-renovatie van de A10 West vindt plaats van 26 mei tot en met 26 augustus. "In die periode wordt er 24 uur aan de weg gewerkt en is het traject alleen toegankelijk voor doorgaand verkeer in beide richtingen, alle toe- en afritten zullen dan afgesloten zijn", aldus Gerbrant Corbee van Rijkswaterstaat.
De totale kosten van de grote onderhoudsbeurt bedragen 120 miljoen. Daarvan is alleen al 80 miljoen bestemd voor beton en asfalt; de resterende 40 miljoen gaat op aan salarissen en mobiliteitsmaatregelen.