AMSTERDAM - De in juli vorig jaar aangekondigde joint venture tussen ABN Amro Bank en KPN Telecom gaat niet door.
Money Planet had een online financiële dienstverlener moeten worden met 1 miljoen Europese rekeninghouders in vier jaar tijd. In de kraamkamer overleden: de financiële portal van Rijkman Groenink (ABN Amro) en Paul Smits (KPN).
Zo aanwezig als ze waren bij de aankondiging van de plannen vorig jaar, zo onbereikbaar waren ze gisteren. Bij ABN Amro hadden bestuursvoorzitter Groenink en bestuurslid Dolf Collee het te druk, bij KPN gaven topman Paul Smits en collega-bestuurder Joop Drechsel niet thuis. "Paul Smits is 26 maart bereikbaar", aldus een woordvoerder. Op 26 maart presenteert het belbedrijf zijn jaarcijfers.

|
Rijkman Groenink en Paul Smits (Foto: CAPITAL PHOTOS)
|
Bij ABN Amro had de afdeling persvoorlichting gelukkig wat oneliners klaarliggen. "Bij twijfel niet inhalen." En: "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald." Allemaal om uit te leggen dat een investering van EUR150 à 200 miljoen in de benodigde infrastructuur voor Money Planet beter nú ingetrokken kan worden, dan dat over een jaar moet worden geconcludeerd dat de investering destijds ten onrechte is gedaan.
Wat is er namelijk aan de hand? Tussen de eerste aankondiging en nu zijn de 'omstandigheden in de markt' zó veranderd, dat Money Planet niet langer aan de rentabiliteitseisen van ABN Amro en KPN zou voldoen. Wat die rentabiliteitseisen zijn? Dat wil de woordvoerder van KPN niet zeggen. Bij ABN Amro hanteert men een minimumrendement op geïnvesteerd eigen vermogen van 25%, wil een zegsman wel kwijt. "Elk project móet daaraan voldoen." De investering in portal Money Planet deed dat niet, althans: niet snel genoeg, constateerden beide partijen nadat tussen juli 2000 en eerder dit jaar het business-plan geschreven was. In 'goede harmonie' werd daarom de afgelopen week besloten tot beëindiging van het initiatief.
Money Planet zou financiële 'diensten' aanbieden als betaalrekeningen, credit cards, effectenbemiddeling, hypotheken, verzekeringen en beleggingsfondsen. De eerste drie zouden alleen van ABN Amro-signatuur zijn; de overigen van derden. En juist dáár wrong de schoen, aldus de woordvoerder van KPN. "Wil je automatiseren dat jouw systeem kan praten met de systemen van tien anderen, dan moet je zó veel investeren dat het heel lang duurt voordat je die investeringen terugverdient."
Niet aan beginnen dus, besloten beide partijen. Ook al omdat investeerders sinds de technologiekrach niet langer staan te springen om hun geld in internetbedrijven te steken en Money Planet een eigen management, onafhankelijk van de founding fathers (oprichtende aandeelhouders) op termijn "zijn eigen broek moest ophouden".
Is daarmee het idee van financiële diensten via internet volledig van tafel? Nee, aldus ABN Amro en KPN. Beide partijen hebben "in goede harmonie samengewerkt in Money Planet en zullen in dezelfde sfeer kijken naar andere mogelijkheden tot samenwerking". Is de mislukte samenwerking een smet op het blazoen van één van beide bestuursvoorzitters? Ook niet. "Als je over een jaar moet zeggen: we hebben flink geïnvesteerd en het was het toch niet, dan heb je je huiswerk niet goed gedaan." Nu blijft de geleden schade beperkt tot enkele miljoenen euro's, aldus ABN Amro.