Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 15 maart 2001  
---
Telegraaf-i
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
Vraag & Aanbod 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 

ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
 
KLM vindt prijskaartje
voor Britse Go te hoog

Van een onzer verslaggevers




SCHIPHOL - De KLM heeft zich teruggetrokken uit de race om Go, de 'simple service' dochtermaatschappij van British Airways. KLM wilde die prijsvechter in de concurrentie met EasyJet en Ryanair samenvoegen met de eigen low-budgetmaatschappij Buzz, die vanuit Groot-Brittannië opereert.

Een directiewoordvoerder van de KLM liet gisteren doorschemeren dat voor Go te veel wordt gevraagd, naar verluidt ƒ350 miljoen. "Een hoger bod dan een vorige week ingediend niet bindend (prijs)voorstel zouden we niet aan onze aandeelhouders uit kunnen leggen", aldus de KLM zegsman, die aanvulde dat nu de andere mogelijkheden op de low-budgetmarkt worden onderzocht.

Transavia Airlines, dat onlangs startte met 'simple service'-vluchten onder de naam Basiq Air wordt ook bij dat onderzoek betrokken. Overigens breidt KLM-partner Northwest Airlines de transatlantische alliantie ook uit met Transavia Airlines (80% KLM), te beginnen met zogenaamde 'code share'-vluchten naar Italië en Portugal. Directiewoordvoerder Youssef Eddine van Transavia heeft gisteren bevestigd dat daarvoor deze week toestemming wordt verwacht van het Amerikaanse ministerie van Transport.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 12kb)
KLM wil de banden met Air Europa opnieuw aanhalen. (Foto: Wieringa Photography BV)
KLM-strategie- en alliantiemanager Erik Stockhuizen is gisteren naar Spanje gereisd voor gesprekken over samenwerking met Air Europa. De KLM bond daarmee al eerder relaties aan, bereikte zelfs een principe-akkoord, maar dat verdween in de koelkast onder druk van de breuk tussen de KLM en Alitalia.

Air Europa is de derde vliegmaatschappij van Spanje, met Palma de Mallorca als basis. De vloot telt 46 toestellen, waarmee zowel lijndiensten als chartervluchten worden uitgevoerd binnen Spanje en naar bestemmingen in Europa, Noord-Amerika en het Caribische gebied. Air Europa is privé-bezit, onderdeel van de Spaanse onderneming Globalia, waartoe ook reisorganisaties behoren. Air Europa zette KLM vorig jaar nog onder druk om een 49%-belang te nemen.

De topman van Air France Jean-Cyrill Spinetta zei deze week dat alliantiegesprekken worden gevoerd met Alitalia. De onderhandelingen waartoe ook de KLM na een bemiddeling door KLM-president-commissaris Maljers bereid was, komen niet van de grond. KLM-woordvoerder Bart Koster zei gisteren dat er geen gesprekken met Alitalia worden gevoerd en dat ook geen ontmoetingen met Alitalia-topman Francesco Mengozzi zijn gepland. "Als Mengozzi dat wil, is hij welkom om met ons contact op te nemen", aldus de KLM-woordvoerder.

De toenemende geruchten dat de KLM op grond van de recente ontwikkelingen rond de Swissair-groep geïnteresseerd is geraakt om die oude samenwerkingsbanden weer op te pakken, worden niet bevestigd. Maar de belangstelling is er zeker, verzekeren insiders bij de KLM. De KLM houdt het formeel op het ingestudeerde commentaar dat naar alle mogelijkheden en iedereen wordt gekeken en pas mededelingen worden gedaan als zaken een feit zijn. Lufthansa maakte gisteren bekend geen interesse te hebben in een belang in Swissair.

Voor het KLM-management is inmiddels een 'opschud-operatie' begonnen. Breed door de maatschappij wisselen topmanagers van functie om het vuur in de KLM te houden.


do 15 maart 2001

 

[terug]
 
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.