Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 15 maart 2001  
---
Telegraaf-i
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
Vraag & Aanbod 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 

ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
 
Frankrijk nummer één op
wenslijst supermarktreus

door MIRJAM BRINKS




AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold wil binnen nu en drie jaar voet aan de grond hebben in Duitsland, Frankrijk of Engeland, markten waar het bedrijf nog niet actief is. "En Frankrijk staat dan met stip boven aan mijn verlanglijstje", bekent Jan Andreae, lid van de raad van bestuur van Ahold en verantwoordelijk voor de Europese activiteiten van het concern.

De Zaanse grootgrutter weet al langer dat ze na de nodige acquisities in de Verenigde Staten nu ook broodnodig actie moet ondernemen in Europa. "Om een wereldspeler te zijn, moet je inderdaad ook een positie hebben in de landen waar wij nu nog niet zitten", zo geeft de topman toe. "Maar, 'it needs two to tango'." Zeer ontspannen en vol vertrouwen durft hij nu voor de eerste keer openlijk te zeggen dat hij de komende jaren de kans op een goede overnamekandidaat in deze landen groot acht.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 10kb)
JAN ANDREAE
... benzine verkopen is niet zo'n geheim vak...
En dat wordt een Franse speler? "Ik hoop het! Dat zou voor ons de meest verstandige zet zijn", meent Andreae. "De Franse supermarktketens zitten heel stevig in de rest van Zuid-Europa, waardoor het gemakkelijker, maar vooral ook sneller gaat om verder te groeien." Een overname in Duitsland brengt volgens de topman Ahold niet veel verder dan het land zelf. "En datzelfde geldt voor Engeland. Dan zit je daar, maar wat dan?"

Verder filosoferend: "Een slag in Frankrijk biedt ons naast de groeimogelijkheden in Zuid-Europa, ook weer meer kansen in Latijns Amerika. Via Spanje, waar de Fransen goed vertegenwoordigd zijn, kunnen wij deze markt immers eenvoudig uitbreiden."

Terwijl in Duitsland en Engeland bijna iedere retailer het moeilijk heeft, valt dat in Frankrijk nog enigszins mee. Al zit daar Carrefour, de nummer twee van de wereld, nog wel met een behoorlijke erfenis van de Promedès-overname. De integratie van de twee giganten loopt immers allesbehalve voorspoedig.

Op de korte termijn verwacht de grootgrutter in Europa een rustperiode op het consolidatievlak. "De ijsschotsen zijn zich nu als het ware aan het voegen", zo verklaart Andreae de tijdelijke stilstand. "De komende drie jaar komt daar echter zeker beweging in."

Ook op het gebied van de voedseldistributie wil het concern in Europa verder uitbreiden. In de Verenigde Staten is de Zaanse gigant na de overname van US Foodservice immers al zeer actief op dit terrein. Ook in Nederland is de onderneming met Deli XL in deze sector goed vertegenwoordigd. Wanneer is de rest van Europa aan de beurt? "Wat denk je van Scandinavië?", reageert de top-bestuurder verdedigend. "Daar opereren onze ICA-winkels al lang in de foodservice-markt", zo vervolgt hij.

In Spanje, waar de supermarktgigant na de overname van Superdiplo inmiddels 6% van de markt bezit, heeft de onderneming echter nog geen stappen in deze richting gezet. Volgens Andreae is deze markt daar zeer gefragmenteerd wat het voor Ahold moeilijk maakt om daar binnen te komen. Bovendien zijn er door het traditionele familie-gedrag geen bedrijven te vinden die een zekere professionaliteit op het gebied van de voedseldistributie hebben.

Desondanks zegt het bedrijf binnenkort de eerste stappen op de Spaanse-foodservice markt te gaan zetten. "Een snelle economische groei en een geweldige buitenshuismarkt geven ons voldoende vertrouwen deze markt daar nu te verkennen", aldus de voor Europa verantwoordelijke topman.

In Nederland richt de grootgrutter voorlopig alle pijlen op de benzinestations. Deze week maakte de supermarktonderneming bekend de concurrentie met de oliemaatschappijen aan te gaan door een bod uit te brengen op de tankstations langs de snelweg. "Het is ons in eerste instantie te doen om verkooppunten voor het zogeheten gemakssegment te bemachtigen. Maar als wij geen geschikte partner kunnen vinden om de brandstof aan de man te brengen dan twijfelen we geen moment om dat eigenhandig te doen". stelt Andreae.

Het concern heeft in Scandinavië en in Amerika al veel ervaring met het verkopen van benzine. "Het is bovendien niet zo'n geheim vak hoor." Een vereiste is volgens de topman wel dat zijn bedrijf meerdere locaties kan kopen. "Als de veiling inhoudt dat wij twee pompen bij Oosterwolde in ons bezit krijgen, dan hoeft het niet." Hoeveel hij er dan wel wil hebben? "Tijdens onze samenwerking met Shell zaten onze gemakswinkels in maar liefst 300 tankstations verspreid over Nederland. Dat was een mooi aantal." Wetend dat dit niet haalbaar is vervolgt hij: "Een mooie spreiding over het land, maar hoeveel precies, dat weet ik niet. We moeten eerst de regels van de veiling maar eens afwachten."


do 15 maart 2001

 

[terug]
 
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.