De Krant 
Voorpagina
Binnenland
Buitenland
Sport
Financiën
Deze week 
Reiswereld
i-Mail
Auto
Cinema
Specials 
AutoRAI
Fiscus 2001
PC Thuis
OS 2000
Prinsjesdag
Het Jaar '00
Souvenirs

Hoe bevalt
Nederland?

Opinie 
Hoofdartikel
Reageer!
TelegraafNet 
Speurders
Autotelegraaf
Weerkamer
Vacatures
Vertel.nl
El Cheapo
ChatWeb
Veilinghal
De Sterren 
AstroLink
Service 
Archief
Scorebord
Bel & Mail
Avonturier
Woonkrant
Info 
Hier werken
Over de site
Abonneer mij
Adverteren
Jaarverslag
Mail ons
Strips 
Zodiak
Dilbert


Terug

Amsterdam duikelt
op ranglijst steden

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM - Aanhoudende verkeersopstoppingen zetten Amsterdam op achterstand in de lijst van ruim 200 wereldsteden. De hoofdstad scoort het rapportcijfer 5 op het onderdeel 'files' en verlaagt daarmee haar plaats op de ranglijst.

Ten opzichte van vorig jaar is de stad gedaald in de hitparade van wereldsteden die het internationale organisatiebureau William M. Mercer jaarlijks opstelt. Daarbij wordt de kwaliteit van het leven in de steden vergeleken. In 2000 viel de vergelijking gunstiger uit dan nu het geval is. Amsterdam duikelde door de verkeersperikelen van de tiende naar de twaalfde plaats.

Op verkeersgebied laat Amsterdam in Europa alleen Lissabon, Rome en Athene achter zich. Openbaar vervoer daarentegen haalt een dikke voldoende en op veel andere aspecten krijgt de stad tienen. Behalve het verkeer scoort ook het klimaat mager: 6.

Odette Taminiau van het Amsterdamse promotiebureau Ampro is niet onder de indruk van de terugval: "In andere onderzoeken scoren we beter. Iedereen weet dat een oude monumentale stad onvermijdelijk verkeersproblemen kent. Aan oplossingen wordt hard gewerkt. Ik vind het daarom niet dramatisch."

Wethouder Köhler, die de portefeuilles Verkeer en Vervoer beheert, kent het onderzoek niet, maar erkent de problemen. "Het verkeer is nu inderdaad wat problematisch. Er wordt hard gewerkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid. Niet alleen proberen we auto's een betere verkeersafwikkeling te bieden, maar ook fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer."

Vorig jaar steeg Amsterdam op deze lijst naar de tiende plaats. "Toen kreeg wethouder Krikke van Economische Zaken alle lof toegezwaaid. Dergelijke onderzoeken een beetje relativeren kan geen kwaad, aldus de woordvoerder van Köhler.

In de transportwereld wordt de ergernis over het verkeer bevestigd. Logistiek manager A. Oudejans bij het grote transportbedrijf Traffic vertelt dat zijn bedrijf tegenwoordig 's ochtends zelfs eerder begint. "Er zijn bedrijven die bijvoorbeeld om zeven uur 's morgens containers bij ons willen afleveren om de spits te mijden. Wij doen onze deuren vroeger open omdat we onze klanten willen behouden."

Volgens Oudejans wordt het niet alleen steeds moeilijker om Amsterdam te bereiken, maar ook om eruit te komen. "We moeten ons tegenover klanten steeds vaker vanwege het verkeer verontschuldigen. Dat is natuurlijk heel erg. De rechterrijbaan van files wordt tegenwoordig door vrachtwagens gevormd."








dinsdag 27 februari 2001
TerugVoorpaginaBinnenlandBuitenlandSportFinanciën
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl