Bij de hoogte van de bijtelling van de auto van de zaak van maximaal 25% zouden daardoor niet alleen privékilometers gaan meetellen, maar ook al het woon-werkverkeer boven 20 kilometer. Dat bleek gisteren tijdens het debat in de Tweede Kamer over het nieuwe belastingstelsel dat in 2001 ingaat.
De PvdA gaf nog geen steun aan plannen van D66 en GroenLinks om al vanaf 1 januari 2001 de auto van de zaak aan te pakken, omdat dit in hun ogen een te grote en onverwachte wijziging van het nieuwe belastingplan zou inhouden.
PvdA-Kamerlid Dijsselbloem wil tot ergernis van de VVD echter volgend jaar wel met concrete plannen komen om de lease-auto vanaf 2002 op onderdelen zwaarder te belasten. "Ik zal met u op dat punt zij aan zij strijden", zo gaf hij richting GroenLinks-Kamerlid Vendrik aan.
Bedrijven pakken
Zo willen D66 en GroenLinks ook bedrijven die een lease-auto
aan personeel verstrekken, zwaarder belasten door nog maar 75% van
de kosten van de auto in aanmerking voor aftrek van de winst te
laten komen. Gehoopt wordt dat werkgevers zo terughoudender zullen
zijn bij geven van een auto aan werknemers die deze niet echt voor
hun werk nodig hebben.
Bij de VVD werd geïrriteerd gereageerd op de uitlatingen van Dijsselbloem. "Nu weet iedereen weer wat ze aan die partij hebben. Ze willen de lasten verzwaren." Ook het CDA voelt weinig voor aanscherpingen, maar PvdA, D66 en GroenLinks kunnen waarschijnlijk rekenen op steun van de SP en de ChristenUnie, waardoor zij toch een meerderheid hebben.
De linkse fracties willen met het meetellen van een deel van het woon-werkverkeer voor het bepalen van de hoogte van de fiscale bijtelling bereiken dat ook mensen met een lease-auto zullen worden geprikkeld om af en toe de trein of de bus naar hun werk te pakken.
Daarnaast wijzen D66 en GroenLinks op de veranderde regels rond de reiskosten die werknemers met een eigen auto maken. "Die kosten mogen boven de 20 kilometer ook niet meer belastingvrij worden vergoed", aldus Vendrik.
Dijsselbloem beaamde dit. "Ik verwacht dat we dingen kunnen wijzigen wanneer we volgend jaar uitgebreid over de auto zullen spreken", zo verwees hij naar een nota die staatssecretaris Bos (Financiën) aan het schrijven is over de fiscale aspecten van de auto.
'Vergroenen'
Volgens de PvdA'er kan de opbrengst van in 2002 ingaande aanscherpingen
rond de auto van de zaak worden gebruikt om het belastingstelsel
verder te 'vergroenen', zoals het goedkoper maken van zuinige auto's
of het verder stimuleren van milieuvriendelijke brandstof.