De Krant 
Voorpagina
Binnenland
Buitenland
Sport
Financiën
Deze week 
Reiswereld
i-Mail
Auto
Cinema
Specials 
PC Thuis
OS 2000
Prinsjesdag
Calculator
Het Jaar '00
Souvenirs

Hoe bevalt
Nederland?

Opinie 
Hoofdartikel
Reageer!
TelegraafNet 
Speurders
Autotelegraaf
Weerkamer
Vacatures
Vertel.nl
El Cheapo
ChatWeb
Veilinghal
De Sterren 
AstroLink
Service 
Archief
Scorebord
Bel & Mail
Avonturier
Woonkrant
Info 
Hier werken
Over de site
Tarieven
Abonneer mij
Jaarverslag
Mail ons
Strips 
Zodiak
Dilbert

&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Terug

Aanval op auto van zaak

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG - De coalitiepartijen PvdA en D66 willen met steun van GroenLinks de auto van de zaak fiscaal zwaarder gaan belasten voor werknemers die ver van hun werk wonen.

Bij de hoogte van de bijtelling van de auto van de zaak van maximaal 25% zouden daardoor niet alleen privékilometers gaan meetellen, maar ook al het woon-werkverkeer boven 20 kilometer. Dat bleek gisteren tijdens het debat in de Tweede Kamer over het nieuwe belastingstelsel dat in 2001 ingaat.

De PvdA gaf nog geen steun aan plannen van D66 en GroenLinks om al vanaf 1 januari 2001 de auto van de zaak aan te pakken, omdat dit in hun ogen een te grote en onverwachte wijziging van het nieuwe belastingplan zou inhouden.

PvdA-Kamerlid Dijsselbloem wil tot ergernis van de VVD echter volgend jaar wel met concrete plannen komen om de lease-auto vanaf 2002 op onderdelen zwaarder te belasten. "Ik zal met u op dat punt zij aan zij strijden", zo gaf hij richting GroenLinks-Kamerlid Vendrik aan.

Bedrijven pakken

Zo willen D66 en GroenLinks ook bedrijven die een lease-auto aan personeel verstrekken, zwaarder belasten door nog maar 75% van de kosten van de auto in aanmerking voor aftrek van de winst te laten komen. Gehoopt wordt dat werkgevers zo terughoudender zullen zijn bij geven van een auto aan werknemers die deze niet echt voor hun werk nodig hebben.

Bij de VVD werd geïrriteerd gereageerd op de uitlatingen van Dijsselbloem. "Nu weet iedereen weer wat ze aan die partij hebben. Ze willen de lasten verzwaren." Ook het CDA voelt weinig voor aanscherpingen, maar PvdA, D66 en GroenLinks kunnen waarschijnlijk rekenen op steun van de SP en de ChristenUnie, waardoor zij toch een meerderheid hebben.

De linkse fracties willen met het meetellen van een deel van het woon-werkverkeer voor het bepalen van de hoogte van de fiscale bijtelling bereiken dat ook mensen met een lease-auto zullen worden geprikkeld om af en toe de trein of de bus naar hun werk te pakken.

Daarnaast wijzen D66 en GroenLinks op de veranderde regels rond de reiskosten die werknemers met een eigen auto maken. "Die kosten mogen boven de 20 kilometer ook niet meer belastingvrij worden vergoed", aldus Vendrik.

Dijsselbloem beaamde dit. "Ik verwacht dat we dingen kunnen wijzigen wanneer we volgend jaar uitgebreid over de auto zullen spreken", zo verwees hij naar een nota die staatssecretaris Bos (Financiën) aan het schrijven is over de fiscale aspecten van de auto.

'Vergroenen'

Volgens de PvdA'er kan de opbrengst van in 2002 ingaande aanscherpingen rond de auto van de zaak worden gebruikt om het belastingstelsel verder te 'vergroenen', zoals het goedkoper maken van zuinige auto's of het verder stimuleren van milieuvriendelijke brandstof.

Staatssecretaris Bos wil nu ook vasthouden aan de voorgestelde nieuwe regeling, maar liet blijken dat hierover in het voorjaar een nieuw debat mogelijk moet zijn. Volgens de op 1 januari ingaande nieuwe regeling gaan bezitters van een auto van de zaak geen bijtelling betalen als zij minder dan 500 privékilometers per jaar rijden. Tussen 500 en 4000 kilometer wordt de bijtelling 15%, tussen 4000 en 7000 kilometer 20% en daarboven 25%.








vrijdag 24 november 2000
TerugVoorpaginaBinnenlandBuitenlandSportFinanciën
© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl
&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">