"Je kunt het de inwoners van Enschede niet aandoen met deze totaal
vernielde wagens door de stad te rijden. Daarmee zou je alleen maar
emoties boven halen", verklaart directrice Ina ter Mors van bergingsbedrijf
Beijers de voorzorgsmaatregelen.
Een kleine 270 staan er al op het terrein bij Beijers. Een aantal
met forse averij, een deel ook met slechts een enkele schram. Ook
staan er twee elektrisch aangedreven rolstoelen, waarvan een van
de eigenaren zich inmiddels heeft gemeld.
Nu het leven langzaam weer op gang komt, regent het intussen telefoontjes
van bewoners uit Enschede die hun auto kwijt zijn geraakt.
"Niemand mag echter bij de voertuigen, onder meer om veiligheidsredenen
zoals loszittend glas. Slechts in noodgevallen, als er waardevolle
papieren in zijn achtergebleven, mag dat er onder begeleiding uit
worden gehaald", vertelt Ter Mors.
De reacties van de mensen hierop lopen volgens haar nogal uiteen:
"De een reageert vriendelijk en begripvol, maar een ander wordt
zelfs agressief. Daar hebben we echter alle begrip voor. Mensen
zijn onder dit soort buitengewone omstandigheden nu eenmaal zichzelf
niet meer en reageren soms extreem."
De medewerkers van Beijers houden de gesprekjes met de auto-eigenaren
kort maar zakelijk. "Anders houden we dit nog geen dag vol." Ze
heeft nog geen idee hoeveel auto's nog moeten worden geborgen: "Maar
we zullen nog wel de hele week onze handen vol hebben hieraan."
Wat op Ter Mors de meeste indruk heeft gemaakt is het optreden
van een van haar chauffeurs die in de getroffen wijk woonde. "Sinds
de klap heeft hij vrijwel onafgebroken doorgewerkt. Hij is zondag
meteen in een auto gestapt en het rampgebied ingereden. Dat wilde
hij per se. Iedereen heeft zo zijn eigen manier om zijn emoties
te verwerken."