Minister hoopt nu
op groen licht
voor anti-fileplan
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG - Minister Netelenbos
(Verkeer) denkt de impasse rond het bereikbaarheidsplan te doorbreken
door nog eens circa 700 miljoen extra uit te trekken voor verbeteringen
aan de spoorverbindingen tussen de vier grote steden.
PvdA en D66 willen tot dusver geen groen licht geven voor het anti-fileplan omdat zij menen dat het teveel maatregelen bevat om het autoverkeer te 'plezieren' en te weinig voor verbetering van het openbaar vervoer.
In het bereikbaarheidsplan is al geld vrijgemaakt
om delen van de railverbindingen tussen de vier grote steden sneller
te verbreden tot vier of zes sporen. De minister wil nu, als haar
collega zalm (Financiën) daarmee instemt, ook de overige trajecten
versneld verbreden.
Sneller
Naast de spoorverbreding wordt ook de voeding van treinen verhoogd van 1500 Volt naar 25 kiloVolt waardoor (aangepaste) treinen sneller kunnen rijden.
Wethouders van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag hebben onlangs nog bij de minister nog een pleidooi gehouden voor zo'n onderling netwerk van flitstreinen.
Om PvdA en D66 tevreden te stellen zal het kabinet, naast de concrete extra investeringen in het spoor, ook in het bereikbaarheidsplan en in de noodzakelijke aanpassing van het regeerakkoord met klem benadrukken hoe belangrijk het openbaar vervoer is in de strijd tegen de files. Ook wordt in het bereikbaarheidsplan met nadruk een studie aangekondigd naar de mogelijkheden om een magneetzweefbaan in de Randstad te bouwen.
In PvdA-kringen wordt gesteld dat de socialisten zich met deze wijzigingen kunnen vinden in het bereikbaarheidsplan. D66 wil nog niet reageren voordat de verbeteringen zwart op wit staan. De VVD was al eerder akkoord gegaan.
Onduidelijk is nog of het kabinet, met het oog op de ramp in Enschede, komende vrijdag definitief knopen doorhakt of de besluitvorming nog een week opschuift.
|