De Krant 
Voorpagina
Binnenland
Buitenland
Sport
Financiën
TelegraafNet 
Autospeurder
Weerkamer
Vacatures
Vertel.nl
El Cheapo
ChatWeb
Veilinghal
Deze week 
Reiswereld
i-Mail
Auto
Cinema
Specials 
De Oscars
PC Thuis
Calculator
Model Look
Het Jaar '99
Souvenirs
Opinie 
Hoofdartikel
Reageer!
De Sterren 
Per week
Chinese
Lente
Service 
Archief
Scorebord
Bel & Mail
Avonturier
Huizenkrant
Info 
Hier werken
Over de site
Tarieven
Abonneer mij
Jaarverslag
Mail ons
Strips 
Zodiak
Dilbert

&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Terug

Verlies UPC ƒ1 miljard;
directie dik tevreden

Van een onzer redacteuren

AMSTERDAM - Kabelconcern UPC (United Pan-Europe Communications) heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het nettoverlies zien oplopen tot ruim ƒ1 miljard. Dat is ruim zeven keer het verlies dat over de eerste drie maanden van vorig jaar moest worden geïncasseerd.

De omzet steeg het afgelopen kwartaal tot ƒ441 miljoen. Dat is vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar een stijging met 197%. Ten opzichte van het laatste kwartaal van vorig jaar is er sprake van een stijging met 16,9%, zo bleek gisteren.

Toch toonde topman Mark Schneider zich gisteren dik tevreden met het resultaat over het afgelopen kwartaal. De groei van het aantal abonnees was veel groter dan verwacht. Ook de distributie-activiteiten (van onder meer kabel-tv) ontwikkelden zich gunstig. Die zouden richting zwarte cijfers gaan (voor aftrek van rente en afschrijvingen). Kortom, het was een uitstekend verlopen periode, zo benadrukte hij.

Zijn optimistische uitlatingen zijn gebaseerd op het feit dat de rekenmeesters van zijn concern uitgaan van de zogeheten EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation, dus het resultaat waarin rente, belastingen, afschrijvingen en afboeking van goodwill niet zijn verwerkt).

Op die manier berekend is het resultaat de afgelopen maanden inderdaad verbeterd: van ƒ225 miljoen in het laatste kwartaal van vorig jaar tot ƒ126 miljoen over de eerste drie maanden van dit jaar. In het eerste kwartaal 1999 was er sprake van een positief resultaat van ƒ14 miljoen.

UPC actief in zestien Europese landen en Israël telde eind maart 6,3 miljoen kabelaansluitingen tegen 5,3 miljoen aan het eind van 1999.

Het aantal telefoonaansluitingen steeg van ruim 230.000 naar bijna 294.000. Ook het aantal internetklanten (Chello) liet een stijging zien, van ruim 121.000 naar 181.000.

UPC heeft intussen nog meer beursintroducties op het oog. Naast Chello, die in de loop van dit kwartaal naar de beurs zal worden gebracht en waarover "binnenkort" nadere mededelingen worden gedaan, gaan ook de divisie voor de vaste telefonie (Priority Telecom) en die voor media naar de beurs, zei gisteren financieel directeur C. Bracken tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers. Die introducties zouden over één tot twee jaar een feit moeten zijn, zei hij.

Beide activiteiten hebben, zo voorspelt Bracken, eind dit jaar een positief EBITDA. Bij 'media' zal dat echter nog wel twee à drie jaar kunnen duren.

Beleggers reageerden gisteren nogal verdeeld op de publicatie van de kwartaalcijfers. De koers van het aandeel UPC zakte op de Amsterdamse beurs aanvankelijk met € 3,40 tot € 33,25, ging vervolgens weer omhoog tot € 37,25, waarna gesloten werd op € 34, dat was per saldo dus € 2,65 verlies ten opzichte van vorige week vrijdag.

FOTO: ANP








dinsdag 16 mei 2000
TerugVoorpaginaBinnenlandBuitenlandSportFinanciën
© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl
&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">