De omzet steeg het afgelopen kwartaal tot 441 miljoen. Dat
is vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar een stijging met
197%. Ten opzichte van het laatste kwartaal van vorig jaar is er
sprake van een stijging met 16,9%, zo bleek gisteren.
Toch toonde topman Mark Schneider zich gisteren dik tevreden met
het resultaat over het afgelopen kwartaal. De groei van het aantal
abonnees was veel groter dan verwacht. Ook de distributie-activiteiten
(van onder meer kabel-tv) ontwikkelden zich gunstig. Die zouden
richting zwarte cijfers gaan (voor aftrek van rente en afschrijvingen).
Kortom, het was een uitstekend verlopen periode, zo benadrukte hij.
Zijn optimistische uitlatingen zijn gebaseerd op het feit dat de
rekenmeesters van zijn concern uitgaan van de zogeheten EBITDA (Earnings
Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation, dus het resultaat
waarin rente, belastingen, afschrijvingen en afboeking van goodwill
niet zijn verwerkt).
Op die manier berekend is het resultaat de afgelopen maanden inderdaad
verbeterd: van 225 miljoen in het laatste kwartaal van vorig
jaar tot 126 miljoen over de eerste drie maanden van dit jaar.
In het eerste kwartaal 1999 was er sprake van een positief resultaat
van 14 miljoen.
UPC actief in zestien Europese landen en Israël telde eind
maart 6,3 miljoen kabelaansluitingen tegen 5,3 miljoen aan het eind
van 1999.
Het aantal telefoonaansluitingen steeg van ruim 230.000 naar bijna
294.000. Ook het aantal internetklanten (Chello) liet een stijging
zien, van ruim 121.000 naar 181.000.
UPC
heeft intussen nog meer beursintroducties op het oog. Naast Chello,
die in de loop van dit kwartaal naar de beurs zal worden gebracht
en waarover "binnenkort" nadere mededelingen worden gedaan, gaan
ook de divisie voor de vaste telefonie (Priority Telecom) en die
voor media naar de beurs, zei gisteren financieel directeur C. Bracken
tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers. Die introducties
zouden over één tot twee jaar een feit moeten zijn,
zei hij.
Beide activiteiten hebben, zo voorspelt Bracken, eind dit jaar
een positief EBITDA. Bij 'media' zal dat echter nog wel twee à
drie jaar kunnen duren.