Het rapport, dat enkele dagen voordat het proces begon werd voorgelegd aan
het Schotse hof in Zeist, zet vooral vraagtekens bij het tijdstip
waarop de bom is geplaatst en de plek waar hij was bevestigd.
Volgens de aanklagers zou de bom door de twee Libiërs aan boord van een vliegtuig zijn gesmokkeld op Luqa, het internationale vliegveld van Malta. Dit vliegtuig vloog naar Frankfurt, waar de radio-cassetterecorder met de andere bagage voor bestemming New York in één container zou zijn overgebracht naar de ramp-Boeing van PanAm.
Het rapport maakt gehakt van de theorie dat er een bom in de radio-cassetterecorder zou hebben gezeten: die zou veel te klein zijn om het vliegtuig dusdanig uiteen te laten spatten, vooral omdat het apparaat ook nog eens in de container zat.
Het rapport werd gemaakt in opdracht van getuige à charge Edwin Bollier, wiens Zwitserse elektronicabedrijf, Mebo, het tijdmechanisme heeft gemaakt waarmee de bom tot ontploffing zou zijn gebracht. De Kroon moet nu besluiten of zij Bollier nog wil laten getuigen. Want zijn rol had vooral moeten zijn het bevestigen van een band tussen de verdachten, Abdel Baset Ali Mohammed Al-Megrahi en Al-Amin Khalifa Fhimah, en het ontstekingsmechanisme.
Bronnen binnen het tribunaal van Lockerbie vermoeden dat het verzoek
van de aanklagers om het proces twaalf dagen te verdagen - dat vorige
week werd ingewilligd - voortkwam uit de wens om de advocaten de
tijd te geven het rapport door te vlooien.