Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

maandag
17 januari 2000
 

[V & L informatica]

Dakar-karavaan weer op de rails gezet

NIAMEY, maandag

De 'mission impossible' is toch geen onmogelijke opgave gebleken voor de organisatie van de Dakar-rally. Vanmorgen is de woestijnrit hervat in het Libische Sabha waar de karavaan een nieuwe route naar Waw el Kabir moet afleggen. Vanaf morgen worden de oorspronkelijke etappes weer gevolgd naar de Egyptische hoofdstad Cairo. De luchtbrug vanuit de Nigerese hoofdstad Niamey naar het 2000 kilometer verderop gelegen Sabha is dus succesvol verlopen.

Met drie enorme Antonov's 124 met een lengte van 70 meter en een spanwijdte van 73 meter werden de 1365 overgebleven deelnemers, organisatoren en media vliegensvlug overgebracht naar Libië. Twee van die bij de Engelse maatschappij Air Foyle gecharterde 'adelaars' pendelden zelfs 'drie acht', ofwel non-stop. In die gigantische vliegtuigen werden bovendien 500 voertuigen, wagens, motoren en zelfs acht helikopters vervoerd. De Thierry Sabine Organisatie brak de monsterrit door Noord-Afrika afgelopen dinsdag af vanwege dreigend terreur van een afsplitsing van het beruchte Algerijnse islamitische leger GIA.

De guerrilla-strijders die in eigen land al vele jaren dood en verderf zaaien, zouden aanslagen beraden op de Dakar-karavaan die afgelopen week door Niger moest trekken. Daarmee wilde deze zwaar bewapende groep van circa 300 fanatici volgens Amerikaanse en Franse inlichtingendiensten wraak nemen op de Nigerese autoriteiten die in 1998 een Algerijnse campagne steunde om de GIA onschadelijk te maken. Voor het eerst in het 22-jarige bestaan van 'Parijs-Dakar' nam patron Hubert Auriol de beslissing om een aantal etappes over te slaan en een luchtbrug naar Libië op te zetten. Hij deed dit in samenspraak met Jean-Claude Killy, ex-olympisch skikampioen en nu directeur van de organisatie waaronder TSO valt.

Het besluit dat een extra kostenpost van circa 10 miljoen gulden inhield, werd hen echter niet in dank afgenomen door de regering van Niger. Deze arme Afrikaanse staat had juist gehoopt met de komst van dit mondiale evenement positief in het nieuws te komen. De verbolgenheid gold vooral de houding van TSO waaruit weinig vertrouwen bleek in de garantie van Niger dat de veiligheid gewaarborgd was met de inzet van 2000 militairen. "Ik denk niet dat we hier volgend jaar mogen terugkomen", vermoedde Roger Kalmanovitz van TSO die de verplaatsing door de lucht coördineerde met de voorzitter van de Libisch automobielclub, zoon van de Libische leider Muammar Gadaffi. Hij kon daarin wel eens gelijk krijgen, want liet de Nigerese regerings-woordvoerder Akoli Daouel weten: "Kennelijk denkt men dat we niet capabel zijn om de veiligheid van de deelnemers te verzekeren. De consequentie daarvan is dat we ons uiterst gereserveerd opstellen om de rally in de toekomst nog eens te ontvangen."

Ondanks de enorme hitte in Niamey (factor 24 wordt aanbevolen) hebben de deelnemers alle gelegenheid gekregen om in de schaduw op krachten te komen en hun materiaal te verzorgen. Vooral motorcoureur Henk Knuiman uit Wijchen profiteerde dankbaar van de extra rustdagen. Hij was stevig in de greep van de griep maar dankzij anti-biotica en verblijf in een hotel in plaats van zijn tent raakte hij aan de beterende hand.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl