Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
15 januari 2000
 

[BOL]
[ABN AMRO]
[vacatures]
[Klik hier!]

Joint-venture tussen
World Online en SFX

door ALFRED MONTERIE - AMSTERDAM, zaterdag

World Online gaat samen met de Amerikaanse onderneming SFX Entertainment op internet popconcerten, theatervoorstellingen, sport en andere evenementen uitzenden. Een nieuw te vormen joint-venture gaat een grootscheeps pan-Europees internetportaal opzetten voor 'live entertainment'.

Nina Brink, executive chairman van World Online, heeft hierover gisteren een principe-akkoord bereikt met SFX-topman Robert Sillerman. Ze haakt hiermee aan op de trend dat internet het medium wordt voor topamusement en life style. Ook America Online en Time Warner willen nadrukkelijk die richting inslaan.

Brink: "Je zult straks via deze nieuwe website een reis naar Praag kunnen boeken en tegelijk kaarten voor een concert of theatervoorstelling kunnen bestellen. We gaan het hele pakket leveren. Leden van World Online zullen kortingen kunnen krijgen op tickets, cd's en fanartikelen.

Zeker als kaartjes voor een concert schaars zijn, biedt het gratis lidmaatschap voordelen. De beste tickets zullen via de website worden verkocht." Volgens Nina Brink (foto) moet het zo ook mogelijk zijn de zwarte markt rond popconcerten te beteugelen.

Webcasts
Breedband-internet maakt webcasts van televisiekwaliteit mogelijk. Behalve het uitzenden van bijvoorbeeld concerten denkt Brink ook aan het opzetten van 'on-line communities', waarbij fans vanachter de pc met elkaar contact kunnen houden. De joint-venture gaat tevens sterk op de individuele kijker gerichte programmering bieden.

World Online versterkt door deze overeenkomst tevens haar positie op gebied van merchandising zoals t-shirts, petjes, banners en drinkbekers met opdruk. Eerder werd Polygram Merchandising overgenomen, een bedrijf dat rechten bezit op onder meer Elton John, Sting en Shania Twain.

SFX Entertainment bezit in Nederland Mojo Concerts. De onderneming uit New York is 's werelds grootste promotor, producent en organisator van publieksevenementen. In 1998 werden bijna 60 miljoen bezoekers geteld bij 24.000 evenementen die onder het vaandel van SFX werden georganiseerd, waaronder 6500 popconcerten en 12.400 theatershows. Ook op Broadway is SFX actief.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl