Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

zaterdag
15 januari 2000
 

[BOL]

Ramp-olietanker was
drijvende roestbak

Van onze redactie buitenland - AMSTERDAM, zaterdag

De Franse oliegigant TotalFina ligt zwaar onder vuur nadat het Franse ministerie van Transport in een uiterst kritisch rapport heeft geconcludeerd dat de recente olieramp voor de westkust van Frankrijk is veroorzaakt doordat de Maltezer tanker 'Erika', die vorige maand in tweeën brak en de Bretonse stranden met 11 miljoen liter olie overspoelde, door en door verroest was. De bemanning gaat vrijuit.

De Maltezer ramp-olietanker 'Erika' op het moment dat hij op 13 december vorig jaar in de golven verdween en 11 miljoen liter zware olie op zee en de Bretonse stranden achterliet.

FOTO: EPA

Tegelijkertijd wordt de roep om aanscherping van de regels voor de tankervaart in zowel de milieubeweging als de wereld van de oliemaatschappijen steeds luider.

Volgens de onderzoekers heeft TotalFina met het huren van de 25 jaar oude 'Erika', die in een staat van "structurele zwakte" verkeerde, een loopje genomen met de strenge maatstaven die zij in het verleden voor haar eigen schepen hanteerde of voor schepen die zij voor lange tijd wilde gebruiken.

Het Franse rapport stelt dat een doorgeroeste scheidingswand tussen een olietank en een ballasttank er de oorzaak van was dat de 'Erika', die Italiaanse eigenaren heeft maar op Malta staat geregistreerd, in tweeën brak en circa 400 kilometer Franse kust met olie besmeurde. Zo'n 300.000 zeevogels legden door de zwarte drab het loodje.

Ook de eigenaren, twee Italiaanse bedrijven, verbonden aan een Griekse firma, en het Italiaanse bedrijf RINA dat de zeewaardigheid van de 'Erika' had moet controleren, treffen volgens het rapport blaam. Ondanks de waarschuwingen van de bemanning over de slechte staat van het schip deden de verantwoordelijken niets, zo staat in het rapport.

De 'Erika' was de afgelopen jaren wel op gezette tijden gecontroleerd maar bij de laatste inspecties werd niet gekeken naar structurele fouten ondanks de vele aangetroffen roestplekken.

Milieugroeperingen roepen om een verbod van tankers met slechts een enkele wand, zoals de 'Erika'. De Franse regering wil dat de internationale regels voor de scheepvaart ten aanzien van olietankers onder de loep worden genomen zodat rampen als met de 'Erika' in de toekomst kunnen worden voorkomen.

De oliemaatschappijen zijn al aan het onderzoeken hoe zij beter en sneller inzicht kunnen krijgen in de staat waarin huur-tankers verkeren. Zo heeft de Italiaanse firma RINA, die de verantwoordelijkheid had om de veiligheid van de 'Erika' te onderzoeken, nog steeds de rapporten over het inmiddels gezonken schip niet opgestuurd.

De overkoepelende organisatie van oliemaatschappijen OCIMF wil al volgende week over herziening van de regels over het huren van tankers vergaderen.

Hoewel de 25-koppige bemanning volgens het rapport vrijuit gaat, heeft de Franse justitie een onderzoek ingesteld naar de Indiase kapitein, Karum Mathur. Hij wordt verdacht van het in gevaar brengen van de bemanning en van schending van de milieuregels. De onderzoekers stellen echter dat bemanningsleden "hebben gedaan wat zij konden met de middelen die zij tot hun beschikking hadden".

Volgens de Franse autoriteiten zullen de getroffen stranden op tijd weer schoon zijn om de miljoenen toeristen er in de zomer weer van te laten genieten.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl