AMSTERDAM, vrijdag
Uitzendorganisatie Vedior gaat snijden in de Nederlandse organisatie
om de winstgevendheid te vergroten. Werkmaatschappij Vedior Nederland
buigt zich over een reorganisatieplan. Over de hoogte van de te realiseren
besparingen en over het exacte aantal arbeidsplaatsen dat zal worden geschrapt,
worden nog geen uitspraken gedaan.
Dit maakte bestuursvoorzitter G. Smit van Vedior bekend in een interview
in het blad Elan.
Onlangs kwam Vedior met de waarschuwing dat de winst per aandeel zo'n
6 tot 9% lager zou uitvallen dan in eerdere verwachtingen was aangegeven.
Grote boosdoener was de terugloop op de Nederlandse uitzendmarkt met 10%
die Vedior compleet verraste.
Ambities
Vedior, inmiddels de op twee na grootste uitzendorganisatie
ter wereld, heeft haar ambities echter niet naar beneden bijgesteld. Binnen
vijf jaar wil het concern een plaats in de top drie van uitzendorganisaties
bemachtigen. Om dat doel te bereiken staat het bedrijf open voor samenwerking
met een van de huidige concurrenten. "Zelfs als dat onder een andere naam
zou moeten", aldus Smit. Volgens Smit zullen er van de huidige top die
bestaat uit vijf à zes bedrijven uiteindelijk hooguit drie overblijven
waartoe Addeco en Manpower gezien hun marktaandeel zeker zullen behoren.
In Nederland zelf lijken na het mislukken van de fusie tussen Brunel
en Unique twee hapklare overnamebrokken klaar te liggen om Vediors ambitie
in elk geval in nationaal opzicht verder te verwezenlijken. Voorlopig
is Smit daarin echter niet geïnteresseerd. "We voeren geen gesprekken
met hen. Ze komen voor ons op het verkeerde moment beschikbaar", verzekert
hij.