Fortis-dochter MeesPierson gooit het roer om. Voor
vermogende particulieren, maar nu ook verenigingen en stichtingen, biedt
zij niet langer het 'beperkte' private banking, maar het uitgebreide
'private wealth management'.
Klanten willen namelijk meer met hun geld dan vroeger
en het beheren van vermogens wordt steeds ingewikkelder. De hele structuur
van MeesPierson is er inmiddels op ingericht, via een plattere organisatie
en een groot aantal speciale teams.
"MeesPierson was de eerste Nederlandse bank die de term 'private banking'
in Nederland introduceerde", verklaarde gisteren mr. C.W. van Boetzelaer,
directeur van de Fortis Bank. "Maar de term is duidelijk aan herijking
toe. Het begrip is verwaterd, omdat steeds meer partijen onder die naam
diensten aanbieden. Maar het gaat nu meer om het management van vermogen,
het is meer dan bankieren of rentenieren. Wij streven een aanpak na waarbij
het vermogen wordt gezien als een onderneming."
Vanaf nu is dus'private wealth management', het managen van de rijkdom
van particulier, stichting of vereniging, de norm. MeesPierson voorziet
een grote groei van deze sector. Zelf beheert zij via de circa 2500 vestigingen
wereldwijd al een vermogen van particulieren van ongeveer EUR75 miljard.
Van Boetzelaer denkt dat dit binnen drie jaar EUR100 miljard kan worden.
Private wealth management wordt een afzonderlijke 'business line' binnen
de Fortis-groep, al blijven nog wat afzonderlijke taken gereserveerd voor
Fortis-dochters Theodoor Gilissen en KBW Wesselius. "Het is de meest persoonlijke
vorm van financiële dienstverlening. Het is meer het assembleren
van informatie, service en kennis. Het wordt minder 'banking', maar meer
'consulting', waarbij de opdrachtgever meer en meer partner wordt van
een team van professionals", aldus de Belg Peter Vandekerckhove, plaatsvervangend
voorzitter van de nieuwe business-line. MeesPierson stelt zich daarbij
onafhankelijk op en kan dus ook producten en diensten van andere financiële
organisaties dan Fortis aanraden.
Cultuur omgegooid
De cultuur bij MeesPierson is geheel omgegooid. Er is een groot
aantal teams geformeerd van ongeveer 10 personen die zich specialiseren
op doelgroepen. "Een oudere belegger praat graag met een oudere adviseur.
Een jong mens met een nieuw soort vermogen, bijvoorbeeld een geslaagde
internetstarter, wil een andere gesprekspartner. Oud geld wil anders behandeld
worden dan nieuw geld en dan heb je nog mensen die opeens veel geld erven
of een grote prijs winnen. Dan zijn er nog klanten die hier een zaak hebben,
maar in het buitenland wonen. Anderen willen ondernemen met hun geld,
weer anderen willen de estate planning goed geregeld hebben. Het is allemaal
veel complexer geworden", zegt Van Boetzelaer.
De hele markt voor het beheren van vermogens van particulieren verandert
volgens hem continu. Het aantal flinke vermogens stijgt snel, evenals
het aantal nieuwe miljonairs. De nieuwe rijken blijken niet alleen steeds
jonger te worden, maar ze zijn ook kritischer en ondernemender. Ze zijn
mondiger, omdat ze al veel informatie via internet kunnen krijgen.
De moderne klanten willen meer advies dan vroeger en vooral de snel veranderende
voorschriften voor de hele beleggingssector, de internationalisering en
de komende belastingplannen voor Nederland leiden tot veel vraag naar
advies en aanpassing van het vermogensbeheer.