Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[I-mail]
 

donderdag
13 januari 2000
 

[Siteshopper]
[ABN AMRO]
[vacatures]
[Veilinghal]
[Klik hier!]
[BOL]

UPC brengt Chello in
maart naar de beurs

Van onze verslaggevers - AMSTERDAM, donderdag

UPC brengt haar dochteronderneming Chello Broadband binnen enkele maanden naar de beurs. De aandelen van deze internet-service provider kunnen miljarden guldens opbrengen.

Chello is daarmee mogelijk het eerste pure internetbedrijf dat de gang naar de Amsterdamse beurs gaat maken. Dan moet ze dat wel doen voordat World Online die stap zet. Eind november maakte World Online bekend een beursgang te willen maken. Daarmee zou de onderneming van Nina Brink ruw geschat EUR1 miljard op kunnen halen.

Volgens de Financial Times wil UPC bij een beursgang in maart de meerderheid van de aandelen in Chello zelf houden. UPC, noch Chello wilde gisteren op het bericht ingaan. Eerder was al bekend dat UPC plannen had om de internetdochter af te willen splitsen voor een beursgang.

Miljoenen-opbrengst
Eerdere beursgangen van internetbedrijven leverden miljoenen op. Zo bracht het Britse Freeserve £116,7 miljoen (bijna ƒ400 miljoen) op. Toendertijd had het bedrijf een marktkapitalisatie van £1,4 miljard.

Chello is niet helemaal te vergelijken andere bedrijven, zo tekent analist Arjan Sweere (HSBC) aan, omdat Chello gebruik maakt van breedband, een technologie die doorgifte van beeld en geluid mogelijk maakt.

De opbrengst van een beursgang zou berekend moeten worden op basis van het aantal gebruikers en de prijs die de gebruikers betalen. Verder is de waarde onder andere afhankelijk van hoe tevreden de gebruikers zijn over de internetonderneming. Chello heeft ongeveer 110.000 gebruikers.

Heel tevreden zijn de UPC-internetgebruikers overigens niet. UPC werd vorig jaar uit de branchevereniging van internetbedrijven gezet, de NLIP, omdat de onderneming weigerde iets aan klachten van ontevreden gebruikers te doen. Nog nooit eerder was een bedrijf geroyeerd door de NLIP. Inmiddels heeft UPC toegezegd de dienstverlening te zullen verbeteren en is weer opgenomen in de branche-organisatie.

Nina Brink spiegelde zich om de waarde van haar bedrijf te berekenen eerder aan het Spaanse Terra, dat ook in Latijns-Amerika opereert. Terra kent 800.000 actieve gebruikers en wordt op de beurs gewaardeerd voor zo'n EUR8,5 miljard. World Online met bijna 1,2 miljoen actieve individuele gebruikers en 30.000 zakelijke klanten zou dan EUR4 à 5 miljard waard zijn.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl