Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, donderdag
Kabelmaatschappij UPC (United Pan-Europe Communications) wil voor
ruim 2 miljard de kabelactiviteiten van energiebedrijf Eneco overnemen.
Het bedrijf is daarover in "exclusieve onderhandeling" met Eneco, zo is
gisteren bekendgemaakt. Daarmee heeft concurrent Casema, die ook op Eneco
aasde, voorlopig het nakijken.
De kabelpoot van Eneco, K&T, heeft kabelnetten in de regio's Rotterdam
en Dordrecht. Daarnaast heeft de onderneming een glasvezelnetwerk in Den
Haag, waar de markt overigens gedomineerd wordt door Casema, dochterbedrijf
van France Telecom. Eneco vindt zichzelf te klein om zelfstandig verder
te kunnen gaan.
In totaal heeft K&T 610.000 huishoudens op de kabel aangesloten. Met
een overnameprijs van ruim 2 miljard betaalt UPC dus meer dan 3.000
per aansluiting. Volgens analisten een erg 'pittige' prijs.
Belgische kabel
Dinsdag maakte UPC al bekend belangstelling te hebben voor de
overname van de Belgische kabelonderneming Telenet. Daar ziet het van
oorsprong Amerikaanse bedrijf echter zijn Nederlandse branchegenoot Essent
tegenover zich, die ook geïnteresseerd is in het Vlaamse bedrijf.
UPC heeft de afgelopen tijd in Europa in recordtempo kabelnetten opgekocht.
In ons land waren dat onder meer het kabelbedrijf A2000 (Amsterdam, Zaanstad,
Purmerend en Hilversum), United Kabel (provincies Friesland, Brabant en
Gelderland) en Gelre Vision (Gelderland). In totaal heeft UPC nu 1,6 miljoen
abonnees op die kabelnetten.
Daarnaast heeft UPC in nog 11 Europese landen plus Israël belangen
in de kabel. In totaal maken nu al meer dan 9 miljoen huishoudens van
de diensten van UPC gebruik.
Door die enorme expansiedrift zal het echter voorlopig niet uit de rode
cijfers komen. Over 1999 boekte UPC honderden miljoenen verlies.
Om alle overnames te bekostigen moet UPC regelmatig een beroep op
de kapitaalmarkten doen. Via zijn eigen beursgang begin vorig jaar, een
extra aandelenemissie en een aantal obligatieleningen,haalde UPC tot nu
toe al zo'n 12 miljard op.
Van de 1,6 miljoen abonnees die UPC nu in ons land heeft kunnen er thans
in principe 900.000 aangesloten worden op de nieuwe diensten als telefonie,
internet en betaal-tv. Want daar moeten op termijn flinke winsten zijn
te behalen, denkt UPC. De kabelaansluiting als een veredelde vorm van
centraal antennesysteem is wat de onderneming betreft verleden tijd.
Glasvezel
Die 900.000 abonnees zitten in gebieden waar het kabelnet al gemoderniseerd
is en waar de oude coaxkabel door glasvezel is vervangen, wat tweewegverkeer
op de kabel mogelijk maakt. De rest van de netten zal zo spoedig mogelijk
worden aangepast.
Bellen en internetten via de kabel moet volgens het kabelbedrijf net
zo gewoon worden als we nu doen via de vaste en mobiele netten van KPN
en andere telecombedrijven. Internetten kan in principe niet alleen veel
sneller dan via de normale telefoonlijn, het is volgens UPC qua abonnements-
en gesprekskosten 20% voordeliger. In de praktijk blijkt het met die snelheid
echter nogal eens tegen te vallen, wat regelmatig tot veel klachten van
boze abonnees leidt.
Internetten via de breedbandige kabel blijft echter een goed alternatief
voor gebruikers van ISDN- of analoge telefoonlijnen, stelt het kabelbedrijf.
Dat de onderneming haast heeft met de modernisering van zijn verouderde
netten is overigens niet alleen uit ideële motieven: ook UPC voelt
de hete adem in de nek van nieuwe technologieën, die breedbandige
communicatie mogelijk maken.
Zo is KPN bezig met de uitrol van de ADSL, een technologie die supersnel
internetten mogelijk maakt via de bestaande telefoonlijnen. Ook op mobiel
gebied staat er het nodige te gebeuren. Medio dit jaar gaat het ministerie
van Verkeer & Waterstaat de frequenties veilen voor UMTS, een technologie
waarbij men via zijn mobieltje toegang heeft tot internet en andere breedbandige
diensten.
UPC-'winkels'
Om zo snel als het kan zoveel mogelijk abonnees binnen te
halen gaat UPC haar diensten via enkele winkelketens en een groot aantal
zelfstandige winkeliers aanbieden. Dit als tegenhanger van de KPN's Primafoonwinkels
en andere populaire afzetkanalen.
Het kabelbedrijf denkt dat in totaal zo'n 250 winkels voor die dienstverlening
gestrikt kunnen worden. Daaronder zijn de winkels van BelCompany, T for
Telecom en Vobis. Die gaan telefonie- en internetdiensten van UPC aanbieden,
een groot aantal wit- en bruingoedwinkels wordt ingeschakeld voor tv-diensten
(extra tv-kanalen in een pluspakket en films op bestelling via vijf pay-per-view
kanalen)