Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[I-mail]
 

donderdag
13 januari 2000
 

[Siteshopper]
[Veilinghal]
[BOL]
[vacatures]
[Klik hier!]
[ABN AMRO]

UPC wil ook kabeltak
van Eneco overnemen

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, donderdag

Kabelmaatschappij UPC (United Pan-Europe Communications) wil voor ruim ƒ2 miljard de kabelactiviteiten van energiebedrijf Eneco overnemen. Het bedrijf is daarover in "exclusieve onderhandeling" met Eneco, zo is gisteren bekendgemaakt. Daarmee heeft concurrent Casema, die ook op Eneco aasde, voorlopig het nakijken.

De kabelpoot van Eneco, K&T, heeft kabelnetten in de regio's Rotterdam en Dordrecht. Daarnaast heeft de onderneming een glasvezelnetwerk in Den Haag, waar de markt overigens gedomineerd wordt door Casema, dochterbedrijf van France Telecom. Eneco vindt zichzelf te klein om zelfstandig verder te kunnen gaan.

In totaal heeft K&T 610.000 huishoudens op de kabel aangesloten. Met een overnameprijs van ruim ƒ2 miljard betaalt UPC dus meer dan ƒ3.000 per aansluiting. Volgens analisten een erg 'pittige' prijs.

Belgische kabel
Dinsdag maakte UPC al bekend belangstelling te hebben voor de overname van de Belgische kabelonderneming Telenet. Daar ziet het van oorsprong Amerikaanse bedrijf echter zijn Nederlandse branchegenoot Essent tegenover zich, die ook geïnteresseerd is in het Vlaamse bedrijf.

UPC heeft de afgelopen tijd in Europa in recordtempo kabelnetten opgekocht. In ons land waren dat onder meer het kabelbedrijf A2000 (Amsterdam, Zaanstad, Purmerend en Hilversum), United Kabel (provincies Friesland, Brabant en Gelderland) en Gelre Vision (Gelderland). In totaal heeft UPC nu 1,6 miljoen abonnees op die kabelnetten.

Daarnaast heeft UPC in nog 11 Europese landen plus Israël belangen in de kabel. In totaal maken nu al meer dan 9 miljoen huishoudens van de diensten van UPC gebruik.

Door die enorme expansiedrift zal het echter voorlopig niet uit de rode cijfers komen. Over 1999 boekte UPC honderden miljoenen verlies.

Om alle overnames te bekostigen moet UPC regelmatig een beroep op de kapitaalmarkten doen. Via zijn eigen beursgang begin vorig jaar, een extra aandelenemissie en een aantal obligatieleningen,haalde UPC tot nu toe al zo'n ƒ12 miljard op.

Van de 1,6 miljoen abonnees die UPC nu in ons land heeft kunnen er thans in principe 900.000 aangesloten worden op de nieuwe diensten als telefonie, internet en betaal-tv. Want daar moeten op termijn flinke winsten zijn te behalen, denkt UPC. De kabelaansluiting als een veredelde vorm van centraal antennesysteem is wat de onderneming betreft verleden tijd.

Glasvezel
Die 900.000 abonnees zitten in gebieden waar het kabelnet al gemoderniseerd is en waar de oude coaxkabel door glasvezel is vervangen, wat tweewegverkeer op de kabel mogelijk maakt. De rest van de netten zal zo spoedig mogelijk worden aangepast.

Bellen en internetten via de kabel moet volgens het kabelbedrijf net zo gewoon worden als we nu doen via de vaste en mobiele netten van KPN en andere telecombedrijven. Internetten kan in principe niet alleen veel sneller dan via de normale telefoonlijn, het is volgens UPC qua abonnements- en gesprekskosten 20% voordeliger. In de praktijk blijkt het met die snelheid echter nogal eens tegen te vallen, wat regelmatig tot veel klachten van boze abonnees leidt.

Internetten via de breedbandige kabel blijft echter een goed alternatief voor gebruikers van ISDN- of analoge telefoonlijnen, stelt het kabelbedrijf.

Dat de onderneming haast heeft met de modernisering van zijn verouderde netten is overigens niet alleen uit ideële motieven: ook UPC voelt de hete adem in de nek van nieuwe technologieën, die breedbandige communicatie mogelijk maken.

Zo is KPN bezig met de uitrol van de ADSL, een technologie die supersnel internetten mogelijk maakt via de bestaande telefoonlijnen. Ook op mobiel gebied staat er het nodige te gebeuren. Medio dit jaar gaat het ministerie van Verkeer & Waterstaat de frequenties veilen voor UMTS, een technologie waarbij men via zijn mobieltje toegang heeft tot internet en andere breedbandige diensten.

UPC-'winkels'
Om zo snel als het kan zoveel mogelijk abonnees binnen te halen gaat UPC haar diensten via enkele winkelketens en een groot aantal zelfstandige winkeliers aanbieden. Dit als tegenhanger van de KPN's Primafoonwinkels en andere populaire afzetkanalen.

Het kabelbedrijf denkt dat in totaal zo'n 250 winkels voor die dienstverlening gestrikt kunnen worden. Daaronder zijn de winkels van BelCompany, T for Telecom en Vobis. Die gaan telefonie- en internetdiensten van UPC aanbieden, een groot aantal wit- en bruingoedwinkels wordt ingeschakeld voor tv-diensten (extra tv-kanalen in een pluspakket en films op bestelling via vijf pay-per-view kanalen)






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl