Van een onzer redacteuren - DEN HAAG, donderdag
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de eigenaar van een aantal bekende kledingmerken een boete opgelegd van 500.000. Dit omdat de Secon-groep, onder andere bekend van de merken G-Star, Turnover, Arrow en Articles, de afnemers verplicht zijn kleding tegen een vaste prijs te verkopen.
Na een klacht van de winkelketens The Sting en The Store constateerde de NMa dat Secon zijn afnemers minimumadviesprijzen oplegde. Als een winkelier van die prijs afweek, greep het concern in. "In feite zijn dat dus opgelegde vaste prijzen", stelt een woordvoerster van de kartelpolitie.
Daarnaast bepaalde Secon waar de merkkleding, onder meer de hippe G-Star spijkerbroeken verrijkt met extra stiksels, verkocht mocht worden. Ketens als The Sting en The Store mochten de broeken en blouses alleen in de door Secon aangewezen winkels verkopen, niet in andere filialen.
Kartelverbod overtreden
Beide bepalingen beperkten volgens de mededingingsautoriteit de
concurrentie tussen de afnemers. Daarmee heeft Secon het kartelverbod
overtreden, is dan ook haar oordeel.
De Secon groep tekent bezwaar aan tegen het besluit van de NMa. Zij stelt dat de zaak op een misverstand berust: nadat de nieuwe mededingingswet begin 1998 in werking trad, heeft het concern de algemene verkoopvoorwaarden aangepast.
"Door een administratieve fout stonden de oude voorwaarden echter nog tot medio 1998 op de achterkant van de facturen", aldus Secon in een reactie. Deze fout is onmiddelijk hersteld. Secon vindt de boete die de NMa heeft opgelegd in geen verhouding tot deze 'misser' staan.