Bijna de helft van de Nederlanders loopt met een mobiele telefoon
op zak. Aan het eind van 1999 registreerden de vijf aanbieders van mobiele
telefonie (KPN, Libertel, Telfort, Dutchtone en Ben) in totaal 6,8 miljoen
klanten, dat is 43% van de Nederlandse bevolking. Het aantal aansluitingen
is daarmee in een jaar meer dan verdubbeld. Eind 1998 telde Nederland
nog geen 3,4 miljoen mobiele telefoons.
Uit cijfers van ING Barings blijkt dat alle vijf de aanbieders van mobiele
telefonie het aantal klanten zagen stijgen, zij het dat bij Libertel in
het vierde kwartaal sprake was van een duidelijk vertraging in de groei.
Het telecombedrijf telde eind 1999 2.179.000 klanten, een marktaandeel
van 32%.
KPN blijft veruit de grootste aanbieder met 3,5 miljoen aansluitingen,
wat een marktaandeel betekent van 52%. Dat was een jaar geleden nog 64%.
Sinds de intrede van Ben, Dutchtone en Telfort verliest KPN, net als Libertel,
terrein. Eind '98 bedroeg het marktaandeel van Libertel nog 35%.
Telfort had eind december 450.000 klanten. Dutchtone en Ben waren afgelopen
jaar nieuwkomers op de Nederlandse telefoniemarkt. Dutchtone telde vorig
jaar 360.000 aansluitingen, terwijl Ben er 300.000 aansluitingen bij kreeg.
De meeste nieuwe klanten kon in het vierde kwartaal KPN noteren: 392.000.
Libertel was goede tweede me 244.000, terwijl Telfort er 168.000 abonnees
bij kreeg. Dutchtone en Ben noteerden vrijwel evenveel nieuwkomers, respectievelijk
110.000 en 100.000.