Vakanties, computers, boeken en cd's, alles is zo langzamerhand te
koop via het internet. Sinds kort zelfs ook de dagelijkse boodschappen.
Verschillende deskundigen
verwachten dat de komende jaren steeds meer Nederlanders de levensmiddelen
via de elektronische media kopen.
Consultants van it-bedrijf Cap Gemini voorspellen dat binnen tien jaar
maar liefst 40% van de foodverkopen via internet worden gedaan. "Complete
waanzin", zegt it- en food-deskundige J. van der Laan (foto), die momenteel
als zelfstandig adviseur werkt bij verschillende supermarkten.
"E-commerce van voeding is één grote hype. Het succes van
elektronische boekverkopers wordt nu losgelaten op de hele retailbranche,
dat is belachelijk. Alsof de aanschaf van een boek hetzelfde is als het
kopen van een pak melk", reageert Van der Laan.
De adviseur weet te melden dat op dit moment nog geen half procent van
de Nederlanders boodschappen doet via internet. "Dit percentage zal ongetwijfeld
nog groeien, maar nooit tot 40. Als in Nederland de 10% wordt gehaald
is dat al zeer hoog voor zo'n dichtbevolkt land waar zo'n beetje op iedere
hoek van de straat een supermarkt te vinden is."
Hoge kostenpost
De enorm hoge kostenpost is volgens Van der Laan toch een van
de belangrijkste redenen waarom on-line boodschappen doen hier geen groot
succes wordt. "In een huidige supermarkt worden de duurste taken door de
consument zelf uitgevoerd. Hij komt immers naar de winkel toe om de artikelen
te verzamelen en naar huis te transporteren", legt de adviseur uit.
Uit onderzoek blijkt dat deze activiteiten ruim 10% van de consumentenwaarde
van de producten kosten. Als de retailer deze kosten in rekening brengt,
betaalt een gemiddeld gezin jaarlijks 1100 gulden meer aan de boodschappen.
Volgens Van der Laan wel een erg hoge prijs voor de service van online
winkelen.
"Desondanks is internet, als het wordt gebruikt om mensen naar de winkel
te trekken, een zeer geschikt medium voor de levensmiddelenbranche", meent
de it-specialist, die het verduidelijkt aan de hand van het voorbeeld
van de Belgische supermarktketen Colruyt. Dit concern prijst via internet
duizenden non-food artikelen aan die na bestelling vervolgens in de supermarkt
moeten worden opgehaald. "Eenmaal binnen zullen velen daar dan ook even
de boodschappen doen."
"Een perfecte ontwikkeling, die ook in ons land goed kan werken", voorspelt
Van der Laan. Vooral voor de grotere foodketens kan dit volgens hem wel
eens zeer interessant worden. "De omzet wordt dan immers uitgebreid met
een margerijke productgroep en het online-winkelen wordt gebruikt als
trekker voor de supermarkt.