Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[I-mail]
 

donderdag
13 januari 2000
 

[Klik hier!]
[vacatures]
[Siteshopper]
[BOL]
[Veilinghal]
[ABN AMRO]

Dagelijkse boodschappen
via e-commerce 'waanzin'

door MIRJAM BRINKS - NAARDEN, donderdag

Vakanties, computers, boeken en cd's, alles is zo langzamerhand te koop via het internet. Sinds kort zelfs ook de dagelijkse boodschappen. Verschillende deskundigen verwachten dat de komende jaren steeds meer Nederlanders de levensmiddelen via de elektronische media kopen.

Consultants van it-bedrijf Cap Gemini voorspellen dat binnen tien jaar maar liefst 40% van de foodverkopen via internet worden gedaan. "Complete waanzin", zegt it- en food-deskundige J. van der Laan (foto), die momenteel als zelfstandig adviseur werkt bij verschillende supermarkten.

"E-commerce van voeding is één grote hype. Het succes van elektronische boekverkopers wordt nu losgelaten op de hele retailbranche, dat is belachelijk. Alsof de aanschaf van een boek hetzelfde is als het kopen van een pak melk", reageert Van der Laan.

De adviseur weet te melden dat op dit moment nog geen half procent van de Nederlanders boodschappen doet via internet. "Dit percentage zal ongetwijfeld nog groeien, maar nooit tot 40. Als in Nederland de 10% wordt gehaald is dat al zeer hoog voor zo'n dichtbevolkt land waar zo'n beetje op iedere hoek van de straat een supermarkt te vinden is."

Hoge kostenpost
De enorm hoge kostenpost is volgens Van der Laan toch een van de belangrijkste redenen waarom on-line boodschappen doen hier geen groot succes wordt. "In een huidige supermarkt worden de duurste taken door de consument zelf uitgevoerd. Hij komt immers naar de winkel toe om de artikelen te verzamelen en naar huis te transporteren", legt de adviseur uit.

Uit onderzoek blijkt dat deze activiteiten ruim 10% van de consumentenwaarde van de producten kosten. Als de retailer deze kosten in rekening brengt, betaalt een gemiddeld gezin jaarlijks 1100 gulden meer aan de boodschappen. Volgens Van der Laan wel een erg hoge prijs voor de service van online winkelen.

"Desondanks is internet, als het wordt gebruikt om mensen naar de winkel te trekken, een zeer geschikt medium voor de levensmiddelenbranche", meent de it-specialist, die het verduidelijkt aan de hand van het voorbeeld van de Belgische supermarktketen Colruyt. Dit concern prijst via internet duizenden non-food artikelen aan die na bestelling vervolgens in de supermarkt moeten worden opgehaald. "Eenmaal binnen zullen velen daar dan ook even de boodschappen doen."

"Een perfecte ontwikkeling, die ook in ons land goed kan werken", voorspelt Van der Laan. Vooral voor de grotere foodketens kan dit volgens hem wel eens zeer interessant worden. "De omzet wordt dan immers uitgebreid met een margerijke productgroep en het online-winkelen wordt gebruikt als trekker voor de supermarkt.

Daarnaast is elektronische media zeer geschikt om nieuwe producten te presenteren. "Denk maar eens aan vitaminen. In de Verenigde Staten al een zeer belangrijke productgroep die de komende jaren ook in Europa sterk zal groeien. Vitamines en voedingssupplementen zijn echter gebaat bij een intensieve ondersteuning door professionele informatie. Kan prima via het internet", aldus de adviseur.

 






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl