Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
13 januari 2000
 

[CMG]
[BOL]
[Netaspect]
[KPN Digitale Certificaten]
[ABN AMRO startplanner]

Tolpoorten
Amsterdam
van de baan

  door Willem Kool

AMSTERDAM, donderdag

Rekeningrijden rond Amsterdam gaat voorlopig niet door. De gemeenteraad in de hoofdstad wijst deze plannen keihard af.

Het akkoord tussen minister Netelenbos en GroenLinks-wethouder Köhler om de tolheffing mogelijk te maken, kan volgens zowel PvdA als VVD niet door de beugel.

Schipbreuk

Daarmee lijdt het eerste project om rekeningrijden mogelijk te maken op de A2 en A4, meteen al schipbreuk. Het akkoord met Amsterdam was voor Netelenbos juist een stimulans voor haar plannen om in heel Nederland tolheffing door te voeren.

Bedrijfsleven en ANWB hebben gisteren in het zogenaamde Noordzeeberaad afgesproken zich eveneens harder tegen de plannen van tolheffing op te stellen. De betrokken partijen VNO-NCW, MKB Nederland, Bovag, RAI en de Kamers van Koophandel van de grote steden kwamen met ANWB in spoedzitting bijeen.

Zij willen onder meer betaalstroken naast bestaande wegen, zodat automobilisten kunnen kiezen. Dat is volgens hen beter dan rekeningrijden omdat betaalstroken in hun ogen wel bijdragen aan een betere bereikbaarheid.

Vaag

De Amsterdamse PvdA en VVD vinden de afspraken met de bewindsvrouw onduidelijk, vaag en financieel slecht onderbouwd. Het zint de PvdA niet dat Amsterdam moet gaan meebetalen aan de aanleg van rijkswegen.

"Wat er aan extra openbaar vervoer komt, is niet duidelijk", stelt de PvdA die dit juist als belangrijkste randvoorwaarde beschouwt.

De VVD eist ter compensatie voor rekeningrijden circa 5 miljard gulden aan uitbreiding van wegen en openbaar vervoer, waaronder tweede Coentunnel en Westrandweg. De circa 1 miljard die de minister extra biedt, wordt door de liberalen "een fooi" genoemd. Om de hoofdstad bereikbaar te houden wil de VVD op korte termijn alle vluchtstroken op het hoofdwegennet inrichten als betaalstroken.

Garantie

De liberalen eisen van de minister dat zij aannemelijk maakt dat Tweede Kamer en kabinet bereid zijn de 5 miljard gulden te garanderen, voordat met de daadwerkelijke invoering van rekeningrijden wordt begonnen.

Een ander voorbehoud is de eis van een boetebeding. Die is volgens de VVD noodzakelijk om te voorkomen dat het Rijk de gemaakte afspraken niet kan nakomen in een eventueel toekomstige overeenkomst. Ook willen de liberalen daarin een ontsnappingsclausule zien opgenomen waarin de stad meteen onder rekeningrijden uit kan komen.

De tegenstanders binnen de Amsterdamse PvdA lopen zodanig te hoop dat vanavond een extra ledenvergadering over rekeningrijden is uitgeschreven.

Het Amsterdamse college van B en W, dat intern heftig is verdeeld, heeft op verzoek van PvdA-wethouder Jaap van der Aa een eerdere vergadering over rekeningrijden doorgeschoven naar morgen.

Onderzoek

Vooral de kritiek van de interne accountants van de ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat op de onderbouwing vereist volgens de PvdA meer onderzoek.

Uit een interne nota blijkt dat de PvdA in Amsterdam wel een tweede Coentunnel wil, maar alleen voor doelgroepverkeer. "Maar ik vind niet dat je het moet betalen uit de opbrengst van rekeningrijden", aldus PvdA-woordvoerder De Vries. Hij wil ook geen koppeling tussen de extra tunnel en de Westrandweg die de Amsterdamse haven moet ontsluiten.

Het raadslid vindt het bovendien niet uit te leggen waarom een forens uit een dorp ten zuiden van Amsterdam wel moet meebetalen aan de tweede Coentunnel en de Zaankanter forens niet. "Het druist volstrekt tegen alle logica in".






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl