Streep door lege-
flessen-toerisme
door Mirjam Brinks
LEIDSCHENDAM, donderdag
Het statiegeld voor flessen fris wordt fors verlaagd.
Betaalt een consument nu nog één gulden aan statiegeld op
frisdrank, vanaf 1 januari 2002 wordt dat twintig eurocent, oftewel twee
kwartjes.
Deze halvering van het inleverbedrag moet het statiegeldtoerisme
drastisch verminderen. Goedkope flessen frisdrank en bier worden nu massaal
in het buitenland gekocht, waar het statiegeld veel lager is, en vervolgens
in ons land verzilverd.
Vooral in de grensgebieden gebeurt het vaak dat mensen
met een kofferbak vol lege flessen cola, spa en andere dranken naar de
supermarkt komen. "Door het retourbedrag in Nederland gelijk te trekken
met de rest van Europa kunnen we dit voorkomen", zegt R. Roorda van het
Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
De branche-organisatie hoopt daarnaast met de fabrikanten
overeen te komen dat er vanaf dezelfde datum een vast statiegeldbedrag
per krat wordt berekend. "Of de klant nu een krat bier of een krat fris
koopt, in beide gevallen krijgt hij dan bij inlevering exact hetzelfde
bedrag terug. Roorda: "Waarschijnlijk wordt dat binnenkort vastgesteld
op 5 euro, dus ongeveer 11 gulden."
Bier duurder
Dit betekent dan wel dat bier duurder wordt. Nu betaalt
iemand 8 gulden 60 aan statiegeld, straks wordt dat maar liefst 2 gulden
40 meer.
"Daar zijn wij het vanzelfsprekend absoluut niet mee eens",
laat D. Jonker Roelants, directeur van het Centraal Brouwerij Kantoor
(CBK) weten. Volgens hem zijn de onderhandelingen dan ook nog volop bezig.
"Wij hopen er wel zo snel mogelijk uit te komen, maar het kan natuurlijk
niet zo zijn dat het bier plotseling duurder moet worden. Dat kost de
brouwers handen vol geld."
Jonker Roelants voelt er meer voor om het retourbedrag
voor frisdrank nog verder te verlagen zodat het gelijk met bier komt te
liggen. Hij geeft toe dat dit alternatief voor de frisdrankindustrie niet
zo gunstig is.
Volgens het CBL is het nieuwe statiegeldsysteem, dat voor
geheel Europa moet gaan gelden, handig voor zowel de supermarkten als
voor de consument. "De inname en de verwerking van de flesjes en kratten
wordt een stuk eenvoudiger als er standaard retourbedragen gelden", meent
Roorda.
Nederlandse supermarkten verkopen ieder jaar 900 miljoen
flessen frisdrank en mineraalwater en 140 miljoen kratten bier. Uit onderzoek
blijkt dat Nederlanders zeer trouw zijn in het terugbrengen van lege statiegeldflessen.
|