Endemol, Wolters Kluwer, VNU, Elsevier en De Telegraaf dikten allen direct
zo'n 10 procent aan. Hetzelfde gold voor media-aandelen in de rest van
Europa. "Er zit weer wat fantasie in de uitgeverij-stukken", verzucht
analist Pieter Hofman van effectenkantoor Amstgeld. "De uitgevers zijn
lang ondergewaardeerd, nu lopen ze naar redelijke waarderingen toe."
Lijkt het op het eerste gezicht vreemd dat Nederlandse uitgeverijen zo
profiteren van een fusie van de concurrent, beleggers zien het toch anders.
"Mensen zijn in de hoop dat Nederlandse uitgeverijen ook zo'n alliantie
met een internetprovider aangaan", zegt Hofman. Volgens Mick Heyblom van
Delta Lloyd zou zo'n fusie er ook in Nederland binnenkort aan kunnen komen,
bijvoorbeeld met internetprovider World Online. "De tijdsafstand tussen
wat eerst in de VS gebeurt en daarna in Europa wordt steeds kleiner."
Uitgeverijen worstelen de laatste jaren met het probleem hoe zij hun
klanten het beste via internet kunnen benaderen. "De fusie is een antwoord
op een probleem waar veel mediabedrijven mee omhoog zitten", aldus Heyblom.
Naarstig zijn zij op zoek naar een distributeur met een groot abonneebestand.
Zo kan effectiever zaken worden gedaan, waardoor de kosten gedrukt worden.
Dat internet een bedreiging van uitgeverijen zou zijn, is dus een fabeltje.
De fusie komt tot stand via een aandelenruil. En die is nogal prijzig,
vindt Heyblom. De aandeelhouder Time Warner krijgt voor ieder aandeel
1,5 aandeel in het nieuwe bedrijf; AOL Time Warner. "Voor fusies op entertainmentgebied
worden doorgaans hoge prijzen betaald, want het gaat om unieke producten",
verklaart Heyblom.
Toch denkt zij dat het een goede deal is. "Als mediabedrijf kun je heel
veel doen op internet. Van origine loopt Time Warner technisch al voorop
op veel andere entertainmentbedrijven."
De fusie is een van de grootste in de geschiedenis van het internationale
bedrijfsleven. Het voordeel dat Time Warner bij de fusie met America Online
heeft is vooral gelegen in het grote bereik van de internetdienstverlener.
Naast toegangspoort is het ook eigenaar van 'browser' Netscape en ICQ,
dat vele internetters direct met elkaar laat communiceren. Time Warner
bezit 's werelds grootste film- en televisiebibliotheek, ook heeft het
bedrijf een sterke positie in nieuws (CNN), uitstekend geschikt voor exploitatie
via internet.
Voor AOL-topman Steve Case is de nieuwste aanwinst de uitkomst van een
jongensdroom. De voormalige zanger van schoolbandjes, nu 41 jaar oud,
krijgt zo de beschikking over het rijke muziekarchief van Warner Music.
Al eerder was hij naarstig op zoek naar mogelijkheden om internetmuziek
aan te bieden. Die zijn er met Time Warner volop.
Silvio de Groot, managing director van concurrent Lycos Bertelsmann Nederland,
is afwachtend. Volgens De Groot heeft Time Warner tot nog toe misgekleund
op internetgebied. "Pathfinder, een combinatie van zoekmachine en 'nieuwsportaal',
was een compleet fiasco." Ook andere avonturen mislukten ondanks grote
investeringen.
Op de Amerikaanse effectenbeurs was het enthousiasme van beleggers
niet te stuiten.