Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[I-mail]
 

dinsdag
11 januari 2000
 

[Veilinghal]
[BOL]
[Klik hier!]
[Siteshopper]
[ABN AMRO]

Internetgigant na fusie
AOL en Time Warner

Van onze correspondent - NEW YORK, dinsdag

De bekende internetprovider AOL gaat fuseren met Time Warner, uitgever van onder meer Time Magazine en CNN. De fusie, één van de grootste tot nu toe, wordt gezien als een erkenning van het commerciële belang van het internet.

Het nog jonge internetbedrijf AOL, dat inmiddels meer dan 20 miljoen abonnees heeft, krijgt de meerderheid in het nieuwe bedrijf. De pas 41-jarige AOL-topman en oprichter Steve Case wordt de hoogste baas van de multimediagigant AOL Time Warner.

De beurzen reageerden opgetogen op het nieuws. Vooral bedrijven die de inhoud moeten gaan leveren om internet aantrekkelijker te maken, zoals uitgevers, waren gisteren gevraagd. Op Wall Street schoot de koers van met name Time Warner omhoog.

 

Megafusie VS verbluft
beleggers wereldwijd

Van een onzer verslaggeefsters - AMSTERDAM, dinsdag

De fusie tussen mediagigant Time Warner en internetaanbieder America Online maakte gisteren wereldwijd enorme indruk op effectenbeurzen. De combinatie creëert een 'internet powerhouse' dat zijn weerga niet kent. Op het Damrak schoten de uitgevers na het nieuws als een raket omhoog.

Endemol, Wolters Kluwer, VNU, Elsevier en De Telegraaf dikten allen direct zo'n 10 procent aan. Hetzelfde gold voor media-aandelen in de rest van Europa. "Er zit weer wat fantasie in de uitgeverij-stukken", verzucht analist Pieter Hofman van effectenkantoor Amstgeld. "De uitgevers zijn lang ondergewaardeerd, nu lopen ze naar redelijke waarderingen toe."

Lijkt het op het eerste gezicht vreemd dat Nederlandse uitgeverijen zo profiteren van een fusie van de concurrent, beleggers zien het toch anders. "Mensen zijn in de hoop dat Nederlandse uitgeverijen ook zo'n alliantie met een internetprovider aangaan", zegt Hofman. Volgens Mick Heyblom van Delta Lloyd zou zo'n fusie er ook in Nederland binnenkort aan kunnen komen, bijvoorbeeld met internetprovider World Online. "De tijdsafstand tussen wat eerst in de VS gebeurt en daarna in Europa wordt steeds kleiner."

Uitgeverijen worstelen de laatste jaren met het probleem hoe zij hun klanten het beste via internet kunnen benaderen. "De fusie is een antwoord op een probleem waar veel mediabedrijven mee omhoog zitten", aldus Heyblom. Naarstig zijn zij op zoek naar een distributeur met een groot abonneebestand. Zo kan effectiever zaken worden gedaan, waardoor de kosten gedrukt worden. Dat internet een bedreiging van uitgeverijen zou zijn, is dus een fabeltje.

De fusie komt tot stand via een aandelenruil. En die is nogal prijzig, vindt Heyblom. De aandeelhouder Time Warner krijgt voor ieder aandeel 1,5 aandeel in het nieuwe bedrijf; AOL Time Warner. "Voor fusies op entertainmentgebied worden doorgaans hoge prijzen betaald, want het gaat om unieke producten", verklaart Heyblom.

Toch denkt zij dat het een goede deal is. "Als mediabedrijf kun je heel veel doen op internet. Van origine loopt Time Warner technisch al voorop op veel andere entertainmentbedrijven."

De fusie is een van de grootste in de geschiedenis van het internationale bedrijfsleven. Het voordeel dat Time Warner bij de fusie met America Online heeft is vooral gelegen in het grote bereik van de internetdienstverlener. Naast toegangspoort is het ook eigenaar van 'browser' Netscape en ICQ, dat vele internetters direct met elkaar laat communiceren. Time Warner bezit 's werelds grootste film- en televisiebibliotheek, ook heeft het bedrijf een sterke positie in nieuws (CNN), uitstekend geschikt voor exploitatie via internet.

Voor AOL-topman Steve Case is de nieuwste aanwinst de uitkomst van een jongensdroom. De voormalige zanger van schoolbandjes, nu 41 jaar oud, krijgt zo de beschikking over het rijke muziekarchief van Warner Music. Al eerder was hij naarstig op zoek naar mogelijkheden om internetmuziek aan te bieden. Die zijn er met Time Warner volop.

Silvio de Groot, managing director van concurrent Lycos Bertelsmann Nederland, is afwachtend. Volgens De Groot heeft Time Warner tot nog toe misgekleund op internetgebied. "Pathfinder, een combinatie van zoekmachine en 'nieuwsportaal', was een compleet fiasco." Ook andere avonturen mislukten ondanks grote investeringen.

Op de Amerikaanse effectenbeurs was het enthousiasme van beleggers niet te stuiten.

Onder analisten wordt de fusie van Time Warner en AOL als nogal prijzig bestempeld. "Maar het gaat om unieke producten."

FOTO: AP

 






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl