AMSTERDAM, dinsdag
De Amsterdamse effectenbeurs verkeerde gisteren in een euforische
stemming. 's Ochtends zorgde het recordslot op Wall Street van afgelopen
vrijdag al voor een opkikker. Maar na het bericht dat amusementsconcern
Time Warner gaat fuseren met internetonderneming America Online (AOL)
kreeg de handel op het Damrak helemaal vleugels.
De nieuwe economie, die sterk wordt beïnvloed door internet, zoekt
steeds meer aansluiting bij de traditionele economie. Het samengaan van
AOL en Time Warner is daarvan een typerend voorbeeld, zo vinden analisten:
"De nieuwe bedrijven beginnen zich nu in te kopen in de traditionele ondernemingen."
Het idee dat uitgevers en andere zogenaamde 'content providers', aanbieders
van amusement en informatie, een interessante prooi zouden zijn, beviel
de beleggers wel.
Alle uitgeef- en amusementsfondsen vlogen omhoog, waardoor de AEX 10,28
punten hoger (1,59%) sloot op 655,14. Toch werd de grote beursgraadmeter
ingehaald door de Midkap-index die 2,64% aandikte op 648,33. Niet in de
laatste plaats was dit te danken aan het constant 'in the picture' staande
Endemol. Het entertainmentconcern vloog bijna 17% omhoog tot EUR58, ditmaal
niet veroorzaakt door Big Brother maar door de Amerikaanse fusie. "Er
gingen maar liefst 1,1 miljoen aandelen om", zegt een handelaar verwonderd.
"Normaal gaan er gemiddeld 17 duizend stukken om."
Als een na grootste stijger van de dag voerde Endemol haar verwanten
aan. De Telegraaf dikte 11,11% aan op EUR26. Ook Wolters Kluwer was met
een winst van 10,36% op EUR36,97 een uitschieter op het zonnige Beursplein
5. Elsevier pakte 8,19% op EUR12,55 en VNU trok 4,09% aan op EUR48,40.
Het pas genoteerde Fox Kids Europa wist 11,74% te incasseren op EUR14,75.
Daarmee werd onder meer geprofiteerd van een tip van Goldman Sachs aan
beleggers.
Net als Amsterdam liet het uitgeefnieuws ook de andere Europese beurzen
niet onberoerd. Londen, Frankfurt, Parijs en Brussel lieten allemaal een
stijging van rond de 2% zien.
Ook telecom- en kabelbedrijven schoten na het Amerikaanse nieuws omhoog.
UPC dikte 14% aan op EUR23,55 en Versatel nam een winst van 21,15% op
EUR34,65. KPN dikte 7,41% aan op EUR8,98, ondanks berichten dat het marktaandeel
in de markt voor mobiele telefonie is gedaald van 54% eind september naar
50% nu. De fikse beursdip die Nederlands grootste telecombedrijf vorige
week kende, lijkt alweer verleden tijd. Het aandeel zakte begin januari
in een klap van ruim EUR100 naar zo'n EUR80.
De beweging zat de AEX de afgelopen week in de benen. "De index stoof
naar 685 punten om vervolgens in een hink-stapsprong op 620 te belanden",
constateert optiehandelaar Sem van Berkel. Vrijdag was er een krachtig
herstel door de Amerikaanse werkgelegenheidscijfers. Van Berkel waarschuwt
dat "een dreigende renteverhoging het enthousiasme van tijd tot tijd zal
temperen". "Wees dus op uw hoede voor een beweeglijke beurs", steekt hij
een hart onder de riem.
Deed de Amerikaanse megafusie bedrijven buiten de mediawereld verbleken,
toch was ook daar nieuws. De cijfers die Océ vrijdag na beurs publiceerde
werden positief ontvangen. Het aandeel noteerde een plus van EUR0,64 op
EUR15,90. Een verademing voor de onder druk staande fabrikant van kopieer-
en printerapparatuur. Océ heeft over het boekjaar 1999 de nettowinst
met ruim 2% vergroot tot zo'n EUR132 miljoen. Een kostbare reorganisatie
wekt verwachtingen over een verdere stijging van de winst over dit boekjaar,
aldus Effectenbank Stroeve.
De analisten van Stroeve constateren bovendien een onder druk staan van
de koers van Vendex KBB. Het detailhandelsconcern heeft te lijden onder
twee grote buitenlandse branchegenoten, die afgelopen week in het nieuws
kwamen door hun internetactiviteiten. Karstadt meldde een omzetverdubbeling
op internet en retailreus Metro maakte de overname van e-commerce bedrijf
Primus Online bekend.
"Vendex KBB moet een meer heldere en agressievere internetstrategie
voeren", aldus Stroeve. Dit is nodig met het oog op de verwachte Europese
consolidatie in de retailsector. Vooralsnog steunt Vendex KBB op haar
zeer sterke positie op de Nederlandse markt, waardoor zij zich kan handhaven
tegenover het kleinere, maar innovatievere Macintosh, menen analisten.
Vendex KBB incasseerde toch een winstje van bijna 5 eurodubbeltjes op
EUR24,93 en Macintosh werd 9 eurodubbeltjes duurder op EUR29,80.
Rahany Gramberg