Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[I-mail]
 

dinsdag
11 januari 2000
 

[BOL]
[Veilinghal]
[Klik hier!]
[Siteshopper]
[ABN AMRO]

Fusie VS verhit Damrak

AMSTERDAM, dinsdag

De Amsterdamse effectenbeurs verkeerde gisteren in een euforische stemming. 's Ochtends zorgde het recordslot op Wall Street van afgelopen vrijdag al voor een opkikker. Maar na het bericht dat amusementsconcern Time Warner gaat fuseren met internetonderneming America Online (AOL) kreeg de handel op het Damrak helemaal vleugels.

De nieuwe economie, die sterk wordt beïnvloed door internet, zoekt steeds meer aansluiting bij de traditionele economie. Het samengaan van AOL en Time Warner is daarvan een typerend voorbeeld, zo vinden analisten: "De nieuwe bedrijven beginnen zich nu in te kopen in de traditionele ondernemingen." Het idee dat uitgevers en andere zogenaamde 'content providers', aanbieders van amusement en informatie, een interessante prooi zouden zijn, beviel de beleggers wel.

Alle uitgeef- en amusementsfondsen vlogen omhoog, waardoor de AEX 10,28 punten hoger (1,59%) sloot op 655,14. Toch werd de grote beursgraadmeter ingehaald door de Midkap-index die 2,64% aandikte op 648,33. Niet in de laatste plaats was dit te danken aan het constant 'in the picture' staande Endemol. Het entertainmentconcern vloog bijna 17% omhoog tot EUR58, ditmaal niet veroorzaakt door Big Brother maar door de Amerikaanse fusie. "Er gingen maar liefst 1,1 miljoen aandelen om", zegt een handelaar verwonderd. "Normaal gaan er gemiddeld 17 duizend stukken om."

Als een na grootste stijger van de dag voerde Endemol haar verwanten aan. De Telegraaf dikte 11,11% aan op EUR26. Ook Wolters Kluwer was met een winst van 10,36% op EUR36,97 een uitschieter op het zonnige Beursplein 5. Elsevier pakte 8,19% op EUR12,55 en VNU trok 4,09% aan op EUR48,40.

Het pas genoteerde Fox Kids Europa wist 11,74% te incasseren op EUR14,75. Daarmee werd onder meer geprofiteerd van een tip van Goldman Sachs aan beleggers.

Net als Amsterdam liet het uitgeefnieuws ook de andere Europese beurzen niet onberoerd. Londen, Frankfurt, Parijs en Brussel lieten allemaal een stijging van rond de 2% zien.

Ook telecom- en kabelbedrijven schoten na het Amerikaanse nieuws omhoog. UPC dikte 14% aan op EUR23,55 en Versatel nam een winst van 21,15% op EUR34,65. KPN dikte 7,41% aan op EUR8,98, ondanks berichten dat het marktaandeel in de markt voor mobiele telefonie is gedaald van 54% eind september naar 50% nu. De fikse beursdip die Nederlands grootste telecombedrijf vorige week kende, lijkt alweer verleden tijd. Het aandeel zakte begin januari in een klap van ruim EUR100 naar zo'n EUR80.

De beweging zat de AEX de afgelopen week in de benen. "De index stoof naar 685 punten om vervolgens in een hink-stapsprong op 620 te belanden", constateert optiehandelaar Sem van Berkel. Vrijdag was er een krachtig herstel door de Amerikaanse werkgelegenheidscijfers. Van Berkel waarschuwt dat "een dreigende renteverhoging het enthousiasme van tijd tot tijd zal temperen". "Wees dus op uw hoede voor een beweeglijke beurs", steekt hij een hart onder de riem.

Deed de Amerikaanse megafusie bedrijven buiten de mediawereld verbleken, toch was ook daar nieuws. De cijfers die Océ vrijdag na beurs publiceerde werden positief ontvangen. Het aandeel noteerde een plus van EUR0,64 op EUR15,90. Een verademing voor de onder druk staande fabrikant van kopieer- en printerapparatuur. Océ heeft over het boekjaar 1999 de nettowinst met ruim 2% vergroot tot zo'n EUR132 miljoen. Een kostbare reorganisatie wekt verwachtingen over een verdere stijging van de winst over dit boekjaar, aldus Effectenbank Stroeve.

De analisten van Stroeve constateren bovendien een onder druk staan van de koers van Vendex KBB. Het detailhandelsconcern heeft te lijden onder twee grote buitenlandse branchegenoten, die afgelopen week in het nieuws kwamen door hun internetactiviteiten. Karstadt meldde een omzetverdubbeling op internet en retailreus Metro maakte de overname van e-commerce bedrijf Primus Online bekend.

"Vendex KBB moet een meer heldere en agressievere internetstrategie voeren", aldus Stroeve. Dit is nodig met het oog op de verwachte Europese consolidatie in de retailsector. Vooralsnog steunt Vendex KBB op haar zeer sterke positie op de Nederlandse markt, waardoor zij zich kan handhaven tegenover het kleinere, maar innovatievere Macintosh, menen analisten. Vendex KBB incasseerde toch een winstje van bijna 5 eurodubbeltjes op EUR24,93 en Macintosh werd 9 eurodubbeltjes duurder op EUR29,80.

Rahany Gramberg






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl