Vijftig grensovergangen met Spanje, Italië, Duitsland, Zwitserland,
België en Luxemburg zijn geblokkeerd. Ook alle grote havens en de
Kanaaltunnel zitten potdicht. Volgens Transport en Logistiek Nederland
(TLN) is er geen doorkomen meer aan. Zelfs de lokale wegen zijn hermetisch
afgesloten voor het vrachtverkeer.
De verladersorganisatie EVO schat dat de Franse acties het Nederlands
bedrijfsleven inmiddels al zo'n twee miljoen gulden hebben gekost. "Dat
bedrag loopt met miljoenen guldens tegelijk op voor iedere dag dat er
extra wordt stilgestaan", aldus woordvoerder C. Erasmus. Hij schat dat
er gisteren zo'n duizend Nederlandse trucks in Frankrijk zijn gestrand.
"Daar zitten veel vrachtwagens bij met bederfelijke waar, zoals bloemen
en levensmiddelen."
"Gelukkig heb ik genoeg diesel en proviand aan boord", meldt de Nederlandse
trucker Henk de Haan, die gisterochtend net onder Thionville in een blokkade
belandde. "Alleen personenauto's worden mondjesmaat doorgelaten. Voor
ons als vrachtwagenchauffeurs is er geen doorkomen aan. Afwachten geblazen
dus, want wanneer je probeert door zo'n versperring heen te breken, gaat
er geheid een mes in je band of een steen door je voorruit."

Patrick Severijn is samen met zijn collega Jan de Witte ter hoogte van
Metz in een fuik gereden. "We kunnen geen kant meer op. Natuurlijk waren
we wel op de hoogte van mogelijke blokkades, maar we hebben het uiteindelijk
toch gewoon geprobeerd en pech gehad. Het vervelende is alleen dat we
hier in niemandsland zitten. Geen tankstation of dorpje in de buurt, dus
je kunt je niet fatsoenlijk even opfrissen of naar het toilet gaan. Nu
is dat nog niet zo erg, maar wanneer de acties langer duren, zal de sfeer
ongetwijfeld grimmiger worden", verwacht Severijn.
In een brandbrief hebben TLN en EVO Europees commissaris Bolkestein
gisteren gevraagd om als verantwoordelijke voor de interne markt de acties
een halt toe te roepen. Brussel heeft Frankrijk inmiddels op de vingers
getikt voor de blokkades en wil binnen twee dagen de verzekering hebben
dat deze worden opgeheven. Gebeurt dat niet dan heeft de Europese Commissie
de bevoegdheid om de Franse regering hiertoe te dwingen. Daarvoor staat
echter een termijn van vijf dagen.