Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[Consumerdesk]
 

dinsdag
11 januari 2000
 

[El Cheapo]
[BOL]
[Veilinghal]
[Siteshopper]

Franse blokkades kosten
truckers vermogen

door Dominique Weesie - ZOETERMEER/METZ, dinsdag

Duizenden vrachtwagens, waaronder veel Nederlandse truckers, staan sinds gisterochtend muurvast als gevolg van grootscheepse acties in Frankrijk. De blokkades van Franse vrachtwagenchauffeurs gaan vandaag gewoon door.

Vrachtwagenchauffeurs staan op de snelweg bij Calais muurvast door Franse blokkades. De actievoerders zijn het niet eens met een nieuwe wetgeving waarin de 39-urige werkweek met 4 uur wordt verkort.


Foto: EPA

 

De acties zijn het gevolg van acties van Franse expediteurs, die protesteren tegen de maatregel om de 39-urige werkweek met vier uur te verkorten. De vrachtwagenondernemers denken dat door die nieuwe wetgeving hun positie ten opzichte van de Europese concurrentie zal verslechteren. Ook voeren ze actie tegen de hoge dieselprijzen.

Vijftig grensovergangen met Spanje, Italië, Duitsland, Zwitserland, België en Luxemburg zijn geblokkeerd. Ook alle grote havens en de Kanaaltunnel zitten potdicht. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) is er geen doorkomen meer aan. Zelfs de lokale wegen zijn hermetisch afgesloten voor het vrachtverkeer.

De verladersorganisatie EVO schat dat de Franse acties het Nederlands bedrijfsleven inmiddels al zo'n twee miljoen gulden hebben gekost. "Dat bedrag loopt met miljoenen guldens tegelijk op voor iedere dag dat er extra wordt stilgestaan", aldus woordvoerder C. Erasmus. Hij schat dat er gisteren zo'n duizend Nederlandse trucks in Frankrijk zijn gestrand. "Daar zitten veel vrachtwagens bij met bederfelijke waar, zoals bloemen en levensmiddelen."

"Gelukkig heb ik genoeg diesel en proviand aan boord", meldt de Nederlandse trucker Henk de Haan, die gisterochtend net onder Thionville in een blokkade belandde. "Alleen personenauto's worden mondjesmaat doorgelaten. Voor ons als vrachtwagenchauffeurs is er geen doorkomen aan. Afwachten geblazen dus, want wanneer je probeert door zo'n versperring heen te breken, gaat er geheid een mes in je band of een steen door je voorruit."

Patrick Severijn is samen met zijn collega Jan de Witte ter hoogte van Metz in een fuik gereden. "We kunnen geen kant meer op. Natuurlijk waren we wel op de hoogte van mogelijke blokkades, maar we hebben het uiteindelijk toch gewoon geprobeerd en pech gehad. Het vervelende is alleen dat we hier in niemandsland zitten. Geen tankstation of dorpje in de buurt, dus je kunt je niet fatsoenlijk even opfrissen of naar het toilet gaan. Nu is dat nog niet zo erg, maar wanneer de acties langer duren, zal de sfeer ongetwijfeld grimmiger worden", verwacht Severijn.

In een brandbrief hebben TLN en EVO Europees commissaris Bolkestein gisteren gevraagd om als verantwoordelijke voor de interne markt de acties een halt toe te roepen. Brussel heeft Frankrijk inmiddels op de vingers getikt voor de blokkades en wil binnen twee dagen de verzekering hebben dat deze worden opgeheven. Gebeurt dat niet dan heeft de Europese Commissie de bevoegdheid om de Franse regering hiertoe te dwingen. Daarvoor staat echter een termijn van vijf dagen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl