Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

vrijdag
7 januari 2000
 

[I-Pay met SET]
[Cybercard]
[V & L informatica]
[Vacatures]
[ABN]

Sainct eerste dagwinnaar
Dakar nieuwe eeuw

Van onze speciale verslaggever - TAMBACOUNDA, vrijdag

Noblesse oblige. Motorrijder Richard Sainct maakte gisteren tijdens de openingsrit van de woestijnrally Dakar-Cairo zijn startnummer 1 volledig waar door de eerste dagwinnaar in de nieuwe eeuw te worden.

Toch hield de winnaar van vorig jaar de adem in toen hij met zijn BMW F650 RR als eerste aan de etappe naar Tambacounda moest beginnen. De 29-jarige in Sainte Afrique geboren Fransman was zo zwaar verkouden dat hij meer last had van zijn luchtwegen dan de stoffige Senegalese slingerpaden. Daarom meende hij aan de finish: "Ik ben blij dat ik nu weer als eerste mag starten, want als je achter anderen rijdt zie je niets meer door het stof. Dat ik heb gewonnen komt dan ook doordat ik niet eenmaal verdwaald ben."

Zwaar verkouden maar desondanks stijlvol scheert Richard Sainct over de stoffige en verraderlijke paden van Senegal. De Dakar-winnaar van vorig jaar laat zien dat zijn nummer 1 op de BMW geen toeval is. Hij wint de eerste etappe van de woestijnrally. FOTO: EPA

Dat de Spanjaard Juan Roma (KTM 660) en zijn landgenoot Oscar Gallardo (BMW F650) al meteen in de eerste etappe tijd moesten inleveren op Sainct kwam dan ook doordat beiden een omweggetje maakten die niet in het routeboek stond. De Zuid-Afrikaan Alfie Cox, nog derde bij de eerste tijdpassage, moest ook al fors terrein prijsgeven. Dat kwam door een valpartij in het hoge gras, waarbij de startknop werd afgebroken. Het kostte hem tien minuten om kickstartend zijn KTM aan de praat te krijgen.

De Nederlandse motorbrigade bereikte met zijn tienen eveneens Tambacounda, al verliep de etappe voor Eric Verhoef en Henk Knuiman niet zonder problemen. Veldhovenaar Verhoef keerde drie minuten na de start al weer terug om een gebroken koppelingskabel te repareren. "Dat krijg je als je vlak voor de keuring nog je motor in elkaar moet zetten", vertelde de altijd opgewekte Brabander die pas in Dakar een reservemotor van KTM kreeg.

Snelste Nederlander
Als 150e ging hij nadien de liaison (verbindingsroute) op om aan het eind van de dag toch de snelste Nederlander te worden met een achttiende tijd. Ook Henk Knuiman uit Wijchen van wie evenals Verhoef een hoge klassering wordt verwacht, kreeg met pech te kampen en moest in het bivak meteen een kapot bigend herstellen.

De overige Nederlanders arriveerden zonder bijzonderheden in het bivak, onder wie ook de 48-jarige Jaap van der Kooy uit Leiden die voor de achtste keer aan de start stond maar nog nimmer de finish behaalde. De eindstreep is elk geval niet weggelegd voor de gevallen Franse 'motards' Denis Rozand en Eric Delhaye die met resp. een gebroken sleutel- en onderbeen werden afgevoerd.

Zoals verwacht domineerden de 4x4 Mitsubishi's bij de auto's. Verrassend was wel de dagwinst van de Portugees Carlos Sousa in een L200 die behalve in pickup-uitvoering identiek aan de overigens Pajero's is. Hij werd netjes langs diepe geulen en gaten geloodst door zijn navigator Joao Luz die in deze rally debuteert en nooit eerder het Global Positioning System onder racecondities had gebruikt. Ondanks die satellietnavigatie was de vrouwen-equipe Jutta Kleinschmidt-Tina Thorner toch een paar keer de weg kwijt. Zij waren de enige 'Mitsu's' die veel tijd verloren, mede doordat ook een aantal keren het zogenaamde kamelengras van hun radiateur moest worden verwijderd. "Dat ben je nog blij dat je maar 13 minuten op de leider binnenkomt. De rally is nog zo lang", hield Jutta de moed er in.

Rally Dakar-Cairo. Eerste etappe Dakar-Tambacounda (Sen):

Auto's: 1. Sousa-Luz (Por) Mitsubishi L200 Strakar 284 km special in 3 uur 24 minuten 49 seconden, 2. Shinozuka-Serieys (Jap/Fra) Mitsubishi Pajero 00.27, 3. Hiroshi Masuoka-Schulz (Jap/Dui) Mitsubishi Pajero 2.43, 4. Fontenay-Picard (Fra) Mitsubishi Pajero 5.07, 5. Prieto-Maimon (Spa/Fra) Mitsubishi Pajero 6.22, 6. Schlesser-Magne (Fra) Schlesser Buggy-Renault 7.57, 7. Peterhansel-Cottret (Fra) SBM Mega Desert 8.14, 8. De Mevius-Delli Zotti (Bel/Fra) Nissan Terrano 8.16, 9. De Lavergne- Dubois (Fra) Nissan Terrano 9.23, 10. J.M. Servia-Lurquin (Spa/Bel) Schlesser Buggy 9.52.

Motoren: 1. Sainct (Fra) BMW 3 uur 22 minuten 46 seconden, 2. Roma (Spa) KTM 00.40, 3. Arcarons (Spa) KTM 2.09, 4. Lewis (VSt) BMW 2.12, 5. Meoni (Ita) KTM 5.44, 6. Gallardo (Spa) BMW 6.41, 7. Tiainen (Fin) KTM 7.31, 8. Sala (Ita) KTM 9.50, 9. Kinigadner (Oos) KTM 10.55, 10. Esteve Pujol (Spa) KTM 11.23. Nederlanders: 18. Verhoef 25.38, 20. Jyrki Karsmakers 29.12, 21. Knuiman 29.13, 22. Pierre Karsmakers 29.26, 28. Van Pelt 40.59, 45. Boersma 56.40, 47. Vercoelen 58.55, 71. Herweijer 1.15.06, allen KTM, 105. Roose, Aprilia 1.40.02 en 122. Van der Kooy, KTM 1.53.34.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl