De Nederlandsche Vereeniging van Postzegelhandelaren (NVPH) overweegt
bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een klacht in te dienen
tegen TNT Post Groep (TPG). De post- en pakjesbezorger zou zich schuldig
maken aan oneigenlijke concurrentie, doordat zij postzegels voor verzameldoeleinden
goedkoper in kan kopen dan de NVPH en de winsten op de verkoop van de
zegels aanwendt voor het afsnoepen van marktaandeel van de NVPH. Een woordvoerster
van TPG ontkent de beschuldigingen.
De NVPH denkt een zaak te hebben nadat de Duitse post- en telecomautoriteit
de Regulierungsbehörde für Telekommunication und Post heeft
verklaard "passende maatregelen" te zullen nemen om te voorkomen dat Deutsche
Post "onterechte voordelen geniet bij de concurrentie met andere postzegelhandelaren".
Volgens de Duitse variant van de Opta profiteert het bedrijfsonderdeel
van Deutsche Post dat zich met filatelie bezighoudt sowieso al van een
adressenbestand met 700.000 namen en adressen van verzamelaars, die het
na de verzelfstandiging van het voormalige staatsbedrijf mocht behouden.
Daarnaast, zo constateert de Duitse post- en telecomautoriteit, is
Deutsche Post in staat om van de staatsdrukkerij voor "enkele pfenningen"
per stuk de te verzamelen zegels in te kopen. De postzegels worden vervolgens
verkocht voor de nominale waarde ervan, een veelvoud van de inkoopprijs.
De nominale waarde is ook het bedrag waarvoor postzegelhandelaren bij
de inkoop van hun zegels het schip ingaan. Bij de zogenoemde eerstedagsenveloppen,
waarbij de nieuwe zegel op een envelop wordt geplakt en onmiddellijk door
Deutsche Post wordt afgestempeld, loopt de Duitse postbezorger verder
niet het gevaar later nog eens kosten te moeten maken doordat de envelop
met de zegel daadwerkelijk ergens moet worden bezorgd.
De situatie in Duitsland is volgens secretaris Clemens Kienhorst van
de NVPH representatief voor die in Nederland. "Ook hier is het zo dat
TPG de postzegels inkoopt voor één of twee centen per stuk,
terwijl de postzegelhandelaren de volle mep betalen. Bij een zegel van
80 cent maakt TPG zo per zegel misschien wel 79 cent winst. Winst die
vervolgens weer wordt gebruikt voor mailingen aan verzamelaars, waardoor
bij ons klanten verdwijnen."
TPG beschikt verder via haar bedrijfsonderdeel Collect Club over een
adressenbestand van 250.000 verzamelaars. "Er is geen enkele handelaar
die over een dergelijk bestand beschikt. De grootste heeft een adressenbestand
van niet meer dan 10.000 namen en adressen", aldus Kienhorst.
De NVPH-secretaris wijst daarnaast op de verschillende verkoopprijzen
die TPG hanteert voor Nederlandse handelaren en buitenlandse. Die laatsten
zouden kortingen krijgen die op kunnen lopen tot 25%. "Bij elke uitgifte
van een nieuwe zegel nemen wij als NVPH 70.000 exemplaren af. Buitenlandse
partijen kopen veel minder. Toch krijgen zij korting en wij niet. Dat
vind ik vreemd."
Een woordvoerster van TPG bestrijdt dat het bedrijfsonderdeel Collect
Club de postzegels inkoopt voor een fractie van de nominale waarde. "PTT
Post drukt de zegels en de Collect Club koopt ze tegen de nominale waarde,
net als alle andere postzegelhandelaren", aldus de zegsvrouwe desgevraagd.
Van kortingen aan buitenlandse handelaren is haar niets bekend.