Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[I-mail]
 

vrijdag
7 januari 2000
 

[Siteshopper]
[Veilinghal]
[ABN AMRO]
[ING Teaser 2000]
[BOL]

Staatssteun voor concurrentie NS

Van een onzer redacteuren - AMSTERDAM, vrijdag

De goederenvervoerders ACTS en Shortlines krijgen elk ƒ1 miljoen van de Nederlandse overheid om concurrentie op het spoornet te bevorderen. De Europese Commissie heeft de subsidie goedgekeurd in het kader van de plannen om het Europese spoornet te liberaliseren.

De bedrijven worden met de subsidie gecompenseerd voor de hoge kosten die ze moeten maken om een positie op het Nederlandse spoornet te krijgen. Zo zijn ze voor de afname van het materieel volledig afhankelijk van de Nederlandse Spoorwegen.

ACTS, die actief is in Noord-Nederland en Shortlines met dagelijkse verbindingen tussen Rotterdam, Limburg en het Ruhrgebied, hebben ongeveer ƒ4,5 miljoen moeten investeren. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat staat de Europese Commissie een subsidie van maximaal de helft van de gemaakte kosten toe.

NS Cargo, die tegenwoordig met partner Deutsche Bahn Cargo onder de naam Railion door het leven gaat, vindt de subsidie "geen goede zaak". "We vinden het vreemd om de staatssteun aan de spoorwegbedrijven eerst uit te bannen om hem vervolgens door de achterdeur weer aan de concurrent terug te geven", aldus zegsman R. Holdert.

Verder weerspreekt Holdert het argument van het ministerie dat de NS vroeger ook veel overheidssteun hebben gehad. "Die gelden gingen vooral naar NS Reizigers. Wij hebben ook te maken met enorme investeringen als straks bijvoorbeeld alle treinen aan de nieuwe Europese veiligheidseisen moeten voldoen. Als blijkt dat onze concurrentie dan weer subsidie krijgt, gaan wij ook aankloppen bij het ministerie."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl