Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[I-mail]
 

vrijdag
7 januari 2000
 

[ING Teaser 2000]
[BOL]
[ABN AMRO]
[Veilinghal]
[Siteshopper]

Luchthaven Maastricht
gaat flink uitbreiden

door Arnold Burlage - MAASTRICHT, vrijdag

De luchthaven Maastricht Aachen Airport start nog dit voorjaar met een fikse uitbreiding. Vanwege een 'spectaculaire' groei is de luchthaven genoodzaakt het stationsgebouw twee keer zo groot te maken.

Maastricht Aachen Airport was afgelopen jaar veruit de snelst groeiende luchthaven van ons land. Vooral het aantal passagiers van vakantievluchten steeg in 1999 met 31% explosief, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde, dat 16% bedroeg.

De uitbreidingsplannen, die volgende week officieel worden aangekondigd, zijn uitgelekt aan de vooravond van de jaarlijkse VIB-vakantiebeurs in het MECC-congrescentrum in Maastricht, die tot en met het weekeinde wordt gehouden.

De extra capaciteit van aankomst- en vertrekhal moet nog voor deze zomer gebruiksgereed zijn. Intussen wordt aan de andere kant van de luchthaven de bouw voorbereid van een volledig nieuw stationsgebouw. "Na de sombere start van 1999 met het besluit om de Oost-Westbaan te schrappen, zijn met die ongekende en onverwachte groei gouden tijden begonnen", aldus luchthavenwoordvoerder Cor Leverdingen.

"De groei is ook vrijwel helemaal te danken aan de wens van de passagiers om het vliegtuig voor vertrek en aankomst dichtbij huis te hebben. Geen onnodig lange reistijden mee, geen ellendige files. We merken ook in toenemende mate vertrekkende luchtreizigers uit de buurlanden Duitsland en België", vult hij aan.

De luchtvrachtsector op Maastricht Aachen Airport groeide met 14 % ook al fors vergeleken met andere luchthaven. Het passagiersvervoer met lijndiensten naar onder meer Schiphol nam daarbij toe met 11%.

De totale groei op onze zuidelijkste luchthaven bedroeg in 1999 bijna 15% en steeg daarmee uit boven die van Schiphol (6%), Rotterdam Airport (11%), Eindhoven (3%) en Eelde (0%).

"De groei in de luchtvrachtsector, een indicator voor de economische ontwikkeling van een luchthaven, is buitengewoon positief. We profiteren daarvan mee van een internationale ontwikkeling om luchtvracht zo dicht mogelijk bij de klant te brengen", aldus de luchthaven-woordvoerder.

Maastricht Aachen Airport wordt inmiddels vijf keer per week aangedaan door een vrachtjumbo van Malaysian Airlines en tweemaal per week door een jumbo, die daar in plaats van in Luxemburg telkens honderd tot bloemen afzet, grotendeels bestemd voor Duitsland en België. "Een bijdrage aan een schoner milieu, omdat wat dichter bij de afnemers wordt gebracht niet over de weg vervoerd hoeft te worden."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl