De luchthaven Maastricht Aachen Airport start nog dit voorjaar met
een fikse uitbreiding. Vanwege een 'spectaculaire' groei is de luchthaven
genoodzaakt het stationsgebouw twee keer zo groot te maken.
Maastricht Aachen Airport was afgelopen jaar veruit de snelst groeiende
luchthaven van ons land. Vooral het aantal passagiers van vakantievluchten
steeg in 1999 met 31% explosief, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde,
dat 16% bedroeg.
De uitbreidingsplannen, die volgende week officieel worden aangekondigd,
zijn uitgelekt aan de vooravond van de jaarlijkse VIB-vakantiebeurs in
het MECC-congrescentrum in Maastricht, die tot en met het weekeinde wordt
gehouden.
De extra capaciteit van aankomst- en vertrekhal moet nog voor deze
zomer gebruiksgereed zijn. Intussen wordt aan de andere kant van de luchthaven
de bouw voorbereid van een volledig nieuw stationsgebouw. "Na de sombere
start van 1999 met het besluit om de Oost-Westbaan te schrappen, zijn
met die ongekende en onverwachte groei gouden tijden begonnen", aldus
luchthavenwoordvoerder Cor Leverdingen.
"De groei is ook vrijwel helemaal te danken aan de wens van de passagiers
om het vliegtuig voor vertrek en aankomst dichtbij huis te hebben. Geen
onnodig lange reistijden mee, geen ellendige files. We merken ook in toenemende
mate vertrekkende luchtreizigers uit de buurlanden Duitsland en België",
vult hij aan.
De luchtvrachtsector op Maastricht Aachen Airport groeide met 14 %
ook al fors vergeleken met andere luchthaven. Het passagiersvervoer met
lijndiensten naar onder meer Schiphol nam daarbij toe met 11%.
De totale groei op onze zuidelijkste luchthaven bedroeg in 1999 bijna
15% en steeg daarmee uit boven die van Schiphol (6%), Rotterdam Airport
(11%), Eindhoven (3%) en Eelde (0%).
"De groei in de luchtvrachtsector, een indicator voor de economische
ontwikkeling van een luchthaven, is buitengewoon positief. We profiteren
daarvan mee van een internationale ontwikkeling om luchtvracht zo dicht
mogelijk bij de klant te brengen", aldus de luchthaven-woordvoerder.
Maastricht Aachen Airport wordt inmiddels vijf keer per week aangedaan
door een vrachtjumbo van Malaysian Airlines en tweemaal per week door
een jumbo, die daar in plaats van in Luxemburg telkens honderd tot bloemen
afzet, grotendeels bestemd voor Duitsland en België. "Een bijdrage
aan een schoner milieu, omdat wat dichter bij de afnemers wordt gebracht
niet over de weg vervoerd hoeft te worden."