"Ambtenaren zijn er op uit de rol van werkgevers en werknemers in de
sociale zekerheid te verkleinen", vervolgt De Waal. Volgens hem leeft
er een enorme frustratie onder de ambtenaren op 'SoZaWe', onder meer omdat
in 1991 de zeggenschap over de arbeidsbureaus bij het ministerie werd
weggehaald.
Vanaf dat moment kwam het bestuur over de arbeidsbureaus in handen van
de sociale partners samen met door de overheid aangestelde functionarissen.
De Waal: "In de onderlinge concurrentie tussen ministeries regeert de
macht van de getallen."
Sinds begin oktober liggen de sociale partners en minister De Vries
met elkaar overhoop over de manier waarop de uitvoering van de werknemersverzekeringen
ww en wao moet worden georganiseerd. Uiteindelijk koos De Vries, momenteel
nog met vakantie, tot woede van de sociale partners voor een model waarin
de uitvoering geheel in handen komt van een staatsinstelling.
De Waal: "Ik kan me voorstellen dat de minister in dit spanningsveld
onder druk stond om knopen door te hakken. Maar hij heeft vooraf een totaal
verkeerde inschatting gemaakt van de reactie van de sociale partners."
Doordat het opdrachtgeverschap voor de reïntegratie van gedeeltelijk
arbeidsongeschikten aan de werkgevers werd toegekend, dacht De Vries dat
die partij voor zijn plan gewonnen was, aldus De Waal. "Hij heeft zich
verkeken op de mate waarin de werkgevers hechten aan de private uitvoering.
Bovendien laten de werkgevers de relatie met de vakbeweging zwaarder wegen
dan hun verstandhouding met de politiek. Over vier jaar is er immers een
nieuw kabinet, maar de FNV zit er dan nog."
De Waal gebruikte de periode tussen kerst en nieuwjaar om het conflict
tussen de sociale partners en De Vries te analyseren. Zijn conclusie:
"Wij maken het meest ruzie over datgene waar 't het minst over gaat, namelijk
over de machtsvraag. Het zou eigenlijk moeten gaan over de vraag hoe het
komt dat Nederland zo'n grote wao-instroom heeft."
Daarom lanceert De Waal het voorstel om, zodra de besluitvorming over
de sociale zekerheid rond is, een task force of regiegroep op te
richten om de wao-instroom te beperken. Deze task force, bestaande uit
topfunctionarissen van de rijksoverheid en de sociale partners, moet zich
volgens De Waal richten op de 300.000 tot 400.000 wao'ers die kans hebben
aan het werk te worden geholpen.
"Er zitten ruim 900.000 mensen in de wao. Maar 200.000 gedeeltelijk arbeidsongeschikten
hebben al werk en zo'n 200.000 wao'ers zijn jonggehandicapten. Nog eens
200.000 wao'ers zijn ouder dan 57 jaar. Resteren ruim 300.000 mensen in
de wao waar je beleid voor moet maken."
Maar eerst moeten de oorzaken van de wao-instroom in kaart worden gebracht.
"Daar heeft de organisatie van de sociale zekerheid niks mee te maken.
Net zo min als het werk van de keuringsartsen. Het is een illusie dat
artsen strenger kunnen gaan keuren." Hoewel de vakbeweging de oorzaak
jarenlang vooral in de werkomstandigheden zocht, erkent De Waal nu dat
ook de maatschappelijke ontwikkelingen invloed hebben. "Het heeft veel
te maken met het huidige ambitieniveau: alles moet altijd overal kunnen
om zo veel mogelijk te genieten. Als puntje bij paaltje komt, hebben we
daar geen fut meer voor."
Toch hamert de FNV-voorman ook op de te hoge werkdruk. Daarom introduceert
hij het plan om in de komende nieuwe cao's vast te leggen dat werknemers
zelf en dus niet uitsluitend de bazen kunnen beslissen wanneer en hoeveel
ze willen werken. De Waal wil dat er in cao's tijdsarrangementen
worden afgesproken waarmee werknemers werk en vrije tijd kunnen aanpassen
aan hun persoonlijke leefomstandigheden.