LONDEN, vrijdag
Het Amerikaanse bedrijf Autobytel.com, dat via internet autodealers
en consumenten bijelkaar brengt, gaat haar hoofdkantoor vestigen in Amsterdam.
De onderneming kondigde gisteren de oprichting van Autobytel Europe aan.
In november 1999 maakten Pon Holding, Autobytel en de Telegraaf aan dat ze medio 2000 gedrieën actief zullen worden op de Nederlandse markt. Pon en de Telegraaf krijgen beide een belang van 37,5% in het bedrijf.
Autobytel concurreert in eigen land hevig met de traditionele verkoopkanalen
van de autofabrikanten. Door de toenemende e-commerce zijn die ook al
te vinden op internet.
Het bedrijf heeft naar eigen zeggen 45% van de Amerikaanse automarkt op internet in handen. Beleggers op Wall Street zijn minder enthousiast. Na een succesvolle beursgang eind maart vorig jaar, is het aandeel gezakt van $41 naar $16.
Vooralsnog mogen Europese webdealers slechts optreden als bemiddelaar tussen autodealers en potentiële klanten. Goedkoop een auto aanschaffen bij een Duitse verkoper is er daarom voor de Nederlander nog niet bij.
Het wachten is op Europese regelgeving die bestaande distributieovereenkomsten
tussen fabrikant en verkoper doorbreekt. Waarschijnlijk zal dat in 2002
het geval zijn. Naast Autobytel heeft de Britse waaghals Richard Branson
volgens de Britse zakenkrant Financial Times ook plannen om auto's via
internet te slijten.