Van een onzer verslaggeefsters - ZAANDAM, vrijdag
De omzet van supermarktconcern Ahold is vorig jaar fors gestegen. "Vooral in de laatste weken van het jaar zijn over de gehele linie alle records gebroken", aldus bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven.
De omzet van het Ahold-concern groeide in 1999 met 26,6% tot EUR33,5 miljard (73,8 miljard). In Nederland nam de omzet van de Ahold-bedrijven met 7,1% toe tot EUR8,1 miljard (17,85 miljard). De winkels van Albert Heijn boekten een omzetstijging van 3,5%.
De supermarkten van dochter Schuitema deden het met een omzetgroei van 8% nog beter. Ook de overige ondernemingen als de speciaalzaken en Grootverbruik Ahold deden het goed.
In de rest van Europa steeg de omzet van het supermarktconcern met
meer dan eenderde tot EUR2,3 miljard (5,06 miljard). Ahold is vertegenwoordigd
in Portugal, Spanje, Tsjechië en Polen.
In de Verenigde Staten klom de omzet van het concern met bijna 30% tot $20,3 miljard (ruim 43 miljard). De consolidatie van de keten Giant Landover heeft de stijging volgens Ahold positief beïnvloed.
In Latijns-Amerika haalde Ahold EUR3,5 miljard (7,7 miljard) uit de markt, een sprong van 64%. Dat komt volgens het concern doordat Disco in Argentinië en Santa Isabel in Chili gedurende het jaar werden geconsolideerd. Ahold realiseerde in Azië een omzet van EUR472,1 miljoen (1,04 miljard).
Op 7 maart maakt Ahold de resultaten over het vierde kwartaal en heel
bekend. In november 1999 liet het concern al weten over het afgelopen
jaar een groei van de winst per aandeel te verwachten van 20%.