Akkoord NS en bonden
over aanpak van agressie
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT, vrijdag
Na twee dagen onderhandelen zijn de Nederlandse Spoorwegen en de spoorwegvakbonden het gisteravond eens geworden over een pakket maatregelen om de agressie in de trein tegen te gaan.
Beide partijen hebben daarbij hun hoop gevestigd op minister
Netelenbos (Verkeer), die gisteren heeft laten weten wel te willen meebetalen
aan extra veiligheidsmaatregelen. Zowel de NS als de vakbonden hebben
enthousiast gereageerd op deze boodschap van de minister. Ze willen daarom
hun anti-agressieplan met haar bespreken.
Kosten
Gewoontegetrouw duurden de onderhandelingen bij de NS ook deze keer weer dagenlang. De inzet waren ditmaal de kosten voor de noodzakelijke maatregelen om het NS-personeel en de passagiers in de treinen en op de stations te beschermen tegen het toenemend maatschappelijk geweld. Op de achtergrond speelde mee dat over een maand nieuwe cao-besprekingen beginnen.
De directie van NS Reizigers en de vakbonden hebben afgesproken meer mobiele controleploegen in te zetten, een tweede hoofdconducteur op risicotreinen mee te laten rijden, de controle bij de in- en uitgang van stations te vergroten en videocamera's op perrons te plaatsen.
Met de uitvoering van dit anti-agressieplan zijn vele tientallen miljoenen guldens gemoeid. NS trekt jaarlijks al zestig miljoen gulden uit voor de beteugeling van het geweld in en om de treinen. NS-directeur R. Lantin heeft verklaard aanzienlijk meer geld te willen investeren in de veiligheid van personeel en reizigers.
De Nederlandse Spoorwegen strijden al jaren tevergeefs tegen het toenemend geweld in de treinen. Het aantal meldingen van agressief gedrag van treinreizigers is opgelopen tot vijfduizend per jaar. Meestal zijn de conducteurs het slachtoffer. In zes van de tien gevallen is er sprake van onenigheid over een kaartje, zoals afgelopen maandag toen een zwartrijder een conducteur neerstak. In een van de vijf meldingen van agressie is wangedrag de oorzaak. Aan de overige twintig procent meldingen liggen treinvertragingen of andere problemen ten grondslag.
De minister wil eerst precies zien hoe het anti-agressieplan
van de Spoorwegen eruitziet voordat zij met financiële steun over
de brug komt.
|