Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

vrijdag
7 januari 2000
 

[BOL]
[KPN Digitale Certificaten]
[Netaspect]
[CMG]
[ABN AMRO startplanner]

Horeca op zoek naar
Europees personeel

door Mirjam Brinks en Annemiek Paping

WOERDEN, donderdag

De horeca in ons land gaat op grote schaal Oost-Duitsers, Fransen en Spanjaarden werven om een eind te maken aan het almaar voortdurende personeelstekort.

Deze megacampagne is een van de speerpunten op de 44e Horecava die volgende week onder het motto 'Werelds gastvrij' van start gaat. Behalve op oudere herintreders en minderheden storten de horecawerkgevers zich nu op de enorme groep werklozen elders in Europa.

Met het wegvallen van de grenzen is de arbeidsmarkt binnen Europa vrij. "En daar moeten wij in Nederland met de huidige arbeidsmarktproblematiek veel meer van profiteren", meent J. Claes, directeur van Koninklijk Horeca Nederland (KHN).

"Laat een strandtenthouder met veel Duitse gasten bijvoorbeeld eens kijken naar de voormalig Oost-Duitse werklozen die in hun eigen taal de toeristen kunnen bedienen. Dat komt de kwaliteit van de branche alleen maar ten goede", aldus Claes.

Charme

Zo geldt volgens hem hetzelfde voor een restaurant met een typisch Franse of Spaanse keuken. "Daar kunnen toch perfect koks uit deze landen aan een baan worden geholpen. Dat geeft zelfs extra charme aan zo'n eetgelegenheid", meent de KHN-directeur.

Claes wijst erop dat deze buitenlandse krachten eerst intensieve begeleiding en speciale cursussen, waaronder taaltrainingen moeten volgen voordat ze in de Nederlandse cafés, restaurants en hotels worden ingezet.

Het tekort aan gekwalificeerd personeel binnen de horeca is inmiddels opgelopen tot ver boven de 18.000. Bovendien groeit de toeristische sector nog steeds en daarmee dit probleem. "Met louter Nederlandse werkzoekenden redden we het niet."

De komende campagne richt zich niet alleen op het aantrekken van nieuw personeel. De werkgevers moeten ook meer aandacht besteden aan motivatie van hun huidige werknemers door hen meer doorgroeimogelijkheden te bieden. Op deze manier is het mogelijk om de werkenden langer vast te houden. Zij hoeven dan immers voor een verdere carrièrestap niet uit wijken naar een andere werkgever.

Een andere manier om iets te doen aan het schrijnende personeelstekort is het uitbesteden van werkzaamheden. "In toenemende mate zien wij dat etablissementen bijvoorbeeld de administratie of wasserij-service uitbesteden aan daarin gespecialiseerde ondernemingen", aldus Claes.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl