Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

vrijdag
7 januari 2000
 

[KPN Digitale Certificaten]
[Netaspect]
[BOL]
[CMG]
[ABN AMRO startplanner]

Advies VROM: stop
eenzijdig autobeleid

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG, vrijdag

Het kabinet moet een einde maken aan haar eenzijdige beleid om het autoverkeer terug te dringen. De te hoge uitstoot van broeikasgassen kan een stuk beter worden aangepakt door veel meer aandacht te besteden aan technische verbeteringen van de auto, waardoor deze schoner wordt.

Deze opmerkelijke oproep doet de VROM-raad aan de ministers Pronk (Milieu) en Netelenbos (Verkeer) in het gisteren verschenen belangrijke adviesrapport Mobiliteit met beleid, waar het kabinet vorig jaar om had gevraagd.

Het onafhankelijke adviesorgaan benadrukt daarin dat de politiek eindelijk eens moet erkennen dat de groei van het auto- en vrachtverkeer nu eenmaal een gegeven is in ons land en het gewoonweg niet zal lukken dit af te remmen.

Compacte steden, hogere accijnzen en een verschuiving van de auto naar het openbaar vervoer zullen volgens de VROM-raad niet lukken.

In plaats daarvan zou de overheid het beleid veel meer moeten richten op het bestrijden van de negatieve gevolgen van de mobiliteit. Verreweg de beste methode daarbij is een sterke aandacht voor technische verbeteringen van de vervoermiddelen, die de uitstoot van stikstoffen kan verminderen.

"Het wegverkeer is ondanks de sterke groei op veel punten zeer veel schoner geworden. Nieuwe technieken maken verdere verbeteringen mogelijk, waardoor een forse vermindering van de uitstoot in het verschiet ligt", zo concludeert het adviesorgaan.

Prijskaartje

Naast beter gebruik van de informatietechnologie benadrukt de VROM-raad dat er nog veel meer dan nu een duidelijk prijskaartje aan het rijden in de auto moet worden gehangen.

De vaste autokosten zouden omlaag moeten terwijl tegelijk de variabele kosten per kilometer of per rit en de parkeerkosten flink worden opgeschroefd. Vooral het tijdstip en de plaats van het weggebruik zullen de hoogte van de prijs van de autorit moeten gaan bepalen.

Vooral in de stedelijke gebieden pleit de VROM-raad voor een aanvalsplan om de files aan te pakken. Een combinatie van modern openbaar vervoer, veel grotere gebieden met betaald parkeren, goede fietsvoorzieningen, ondergrondse distributiestelsels en het stimuleren van gedeeld autogebruik moeten hier voor een oplossing zorgen.

BOVAG en RAI hebben met instemming kennis genomen van het advies van de VROM-raad. Het pleidooi dat de raad houdt om de emissies van het wegverkeer te bestrijden door nieuwe technologie te bevorderen onderschrijft de insteek die BOVAG en RAI al jaren bepleiten.

Het advies van de raad staat echter haaks op het besluit van de Tweede Kamer om de nieuwe diesel-auto's vanaf 1 mei extra te belasten met een BPM-bedrag van 2000 gulden. Dat zelfs diesel-auto's die nu al voldoen aan de emissie-norm van 2005 ook gestraft worden met een extra BPM van 800 gulden is wellicht nog onbegrijpelijker. Nieuwe dieselauto's kennen een CO2 uitstoot die tussen de 20 en 30 procent lager ligt dan vergelijkbare benzine-auto's.

Netelenbos zegt over het advies "dat er wel iets in zit." Ze ziet het niet als kritiek. Omdat in Nederland niet zes miljoen auto's tegelijk op de weg kunnen rijden, wil ze kijken naar spreiding van de mobiliteit. Ook is ze het er mee eens dat het nodig is slim om te gaan met technologie, zoals schonere auto's. Netelenbos is er in tegenstelling tot de VROM-raad wel heilig van overtuigd dat ze automobilisten in de bus en trein krijgt.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl