Advies VROM: stop
eenzijdig autobeleid
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG, vrijdag
Het kabinet moet een einde maken aan haar eenzijdige
beleid om het autoverkeer terug te dringen. De te hoge uitstoot van broeikasgassen
kan een stuk beter worden aangepakt door veel meer aandacht te besteden
aan technische verbeteringen van de auto, waardoor deze schoner wordt.
Deze opmerkelijke oproep doet de VROM-raad aan de ministers
Pronk (Milieu) en Netelenbos (Verkeer) in het gisteren verschenen belangrijke
adviesrapport Mobiliteit met beleid, waar het kabinet vorig jaar om had
gevraagd.
Het onafhankelijke adviesorgaan benadrukt daarin dat de politiek eindelijk
eens moet erkennen dat de groei van het auto- en vrachtverkeer nu eenmaal
een gegeven is in ons land en het gewoonweg niet zal lukken dit af te
remmen.
Compacte steden, hogere accijnzen en een verschuiving van de auto naar
het openbaar vervoer zullen volgens de VROM-raad niet lukken.
In plaats daarvan zou de overheid het beleid veel meer moeten richten
op het bestrijden van de negatieve gevolgen van de mobiliteit. Verreweg
de beste methode daarbij is een sterke aandacht voor technische verbeteringen
van de vervoermiddelen, die de uitstoot van stikstoffen kan verminderen.
"Het wegverkeer is ondanks de sterke groei op veel
punten zeer veel schoner geworden. Nieuwe technieken maken verdere verbeteringen
mogelijk, waardoor een forse vermindering van de uitstoot in het verschiet
ligt", zo concludeert het adviesorgaan.
Prijskaartje
Naast beter gebruik van de informatietechnologie benadrukt de VROM-raad
dat er nog veel meer dan nu een duidelijk prijskaartje aan het rijden
in de auto moet worden gehangen.
De vaste autokosten zouden omlaag moeten terwijl tegelijk de variabele
kosten per kilometer of per rit en de parkeerkosten flink worden opgeschroefd.
Vooral het tijdstip en de plaats van het weggebruik zullen de hoogte van
de prijs van de autorit moeten gaan bepalen.
Vooral in de stedelijke gebieden pleit de VROM-raad voor een aanvalsplan
om de files aan te pakken. Een combinatie van modern openbaar vervoer,
veel grotere gebieden met betaald parkeren, goede fietsvoorzieningen,
ondergrondse distributiestelsels en het stimuleren van gedeeld autogebruik
moeten hier voor een oplossing zorgen.
BOVAG en RAI hebben met instemming kennis genomen van het advies van
de VROM-raad. Het pleidooi dat de raad houdt om de emissies van het wegverkeer
te bestrijden door nieuwe technologie te bevorderen onderschrijft de insteek
die BOVAG en RAI al jaren bepleiten.
Het advies van de raad staat echter haaks op het besluit van de Tweede
Kamer om de nieuwe diesel-auto's vanaf 1 mei extra te belasten met een
BPM-bedrag van 2000 gulden. Dat zelfs diesel-auto's die nu al voldoen
aan de emissie-norm van 2005 ook gestraft worden met een extra BPM van
800 gulden is wellicht nog onbegrijpelijker. Nieuwe dieselauto's kennen
een CO2 uitstoot die tussen de 20 en 30 procent lager ligt dan vergelijkbare
benzine-auto's.
Netelenbos zegt over het advies "dat er wel iets in zit." Ze ziet
het niet als kritiek. Omdat in Nederland niet zes miljoen auto's tegelijk
op de weg kunnen rijden, wil ze kijken naar spreiding van de mobiliteit.
Ook is ze het er mee eens dat het nodig is slim om te gaan met technologie,
zoals schonere auto's. Netelenbos is er in tegenstelling tot de VROM-raad
wel heilig van overtuigd dat ze automobilisten in de bus en trein krijgt.
|