Het aantal klachten over malafide advertentiebureaus is het afgelopen
jaar fors gestegen, zo concludeert de stichting Eerlijk Zaken Doen.
Bij de stichting EZD in Den Haag, die sinds enkele jaren meldingen over
frauduleuze acquisiteurs behandelt, hebben zich in 1999 tegen de 4000
klagers gemeld. Dat is een stijging van zo'n 20 procent ten opzichte van
het jaar daarvoor.
Op dit moment staan 250 malafide advertentiebureaus op een speciale 'zwarte
lijst' van de stichting EZD. Deze bedrijven hangt strafvervolging boven
het hoofd.
Zo zijn duizenden bedrijven in het hele land de afgelopen weken weer
door louche advertentieverkopers uit de provincie Groningen bestookt met
zogenaamde 'spookfacturen'. Nietsvermoedende ondernemers worden gedreigd
met een rechtszaak als zij weigeren binnen zeven dagen de neprekeningen
te voldoen.
Het gaat hier om aanmaningen die afkomstig zouden zijn van de spookbedrijven
Hofman Advertising in Veendam en Holland Media Service in Muntendam. Deze
malafide advertentiebureaus eisen in dreigende brieven geldbedragen oplopend
tot bijna 500 gulden voor advertenties die zouden zijn geplaatst in het
niet-bestaande blad 'Ondernemersmagazine'. Bij de EZD zijn in inmiddels
honderden klachten over deze twee bureaus binnengekomen.
Volgens EZD is bekend wie er achter deze valse nota's zit. "Dezelfde
brieven zijn ook verstuurd tijdens de zomermaanden. In samenwerking met
de Kamer van Koophandel hebben we achterhaald dat één man
achter de spookbedrijven zit. Zijn naam is inmiddels doorgegeven aan de
politie."
Timmermans zegt dat de brieven met opzet tegen de jaarwisseling zijn
verstuurd. "De tactiek van spookfacturen is inspelen op een moment van
onoplettendheid bij de ondernemer. De aanmaningen worden in de laatste
weken van het jaar bezorgd. Bedrijven brengen dan hun begrotingen op orde
en doen nog snel wat betalingen de deur uit. Als een neprekening op de
grote stapel belandt, is het onheil snel geschied."