Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

vrijdag
7 januari 2000
 

[BOL]
[KPN Digitale Certificaten]
[Netaspect]
[CMG]
[ABN AMRO startplanner]

Steeds meer nep-
advertentiebureaus
belagen bedrijven

door Eric de Brouwer

DEN HAAG, vrijdag

Het aantal klachten over malafide advertentiebureaus is het afgelopen jaar fors gestegen, zo concludeert de stichting Eerlijk Zaken Doen.

Bij de stichting EZD in Den Haag, die sinds enkele jaren meldingen over frauduleuze acquisiteurs behandelt, hebben zich in 1999 tegen de 4000 klagers gemeld. Dat is een stijging van zo'n 20 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Op dit moment staan 250 malafide advertentiebureaus op een speciale 'zwarte lijst' van de stichting EZD. Deze bedrijven hangt strafvervolging boven het hoofd.

Zo zijn duizenden bedrijven in het hele land de afgelopen weken weer door louche advertentieverkopers uit de provincie Groningen bestookt met zogenaamde 'spookfacturen'. Nietsvermoedende ondernemers worden gedreigd met een rechtszaak als zij weigeren binnen zeven dagen de neprekeningen te voldoen.

Het gaat hier om aanmaningen die afkomstig zouden zijn van de spookbedrijven Hofman Advertising in Veendam en Holland Media Service in Muntendam. Deze malafide advertentiebureaus eisen in dreigende brieven geldbedragen oplopend tot bijna 500 gulden voor advertenties die zouden zijn geplaatst in het niet-bestaande blad 'Ondernemersmagazine'. Bij de EZD zijn in inmiddels honderden klachten over deze twee bureaus binnengekomen.

Volgens EZD is bekend wie er achter deze valse nota's zit. "Dezelfde brieven zijn ook verstuurd tijdens de zomermaanden. In samenwerking met de Kamer van Koophandel hebben we achterhaald dat één man achter de spookbedrijven zit. Zijn naam is inmiddels doorgegeven aan de politie."

Timmermans zegt dat de brieven met opzet tegen de jaarwisseling zijn verstuurd. "De tactiek van spookfacturen is inspelen op een moment van onoplettendheid bij de ondernemer. De aanmaningen worden in de laatste weken van het jaar bezorgd. Bedrijven brengen dan hun begrotingen op orde en doen nog snel wat betalingen de deur uit. Als een neprekening op de grote stapel belandt, is het onheil snel geschied."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl