Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
6 januari 2000
 

[ABN]
[V & L informatica]
[Vacatures]
[Telegraaf]
[I-Pay met SET]
[Cybercard]

Dakar-circus lijkt op
Operatie Desert Storm

Van onze speciale verslaggever - DAKAR, donderdag

Langzaam maar zeker werd de spanning voelbaar aan de vooravond van de 22ste Dakar-rally, die vanavond zijn eerste bivak zal opslaan in Tambacounda, nog steeds in Senegal. Aldaar zal de karavaan overstelpt worden met opdringerige marktkooplui die met doorzichtige trucjes hun snuisterijen aan de man en vrouw willen brengen. Met veel gevoel voor theater geven ze je eerst een 'gift from Senegal', willen daar aanvankelijk helemaal niets voor terug hebben maar als je met hun geschenk wegloopt zonder te betalen maken zij stampij alsof de wereld vergaat.

De deelnemers zullen echter weinig souvenirs meesjouwen want ze hebben nog een monsterrit naar eindpunt Cairo voor de boeg. De hoofden van de Nederlandse motorcoureurs Henk Knuiman, Bas Herweijer en Jaap van der Kooy stonden trouwens helemaal niet naar spiegeltjes, kraaltjes of beeldhouwwerkjes want zij waren in de greep van de griep. Nadat zij gistermorgen om vijf uur hun machines van de boot mochten halen en die nadien in het parc fermé hadden geparkeerd, kropen zij snel weer onder de wol. Geen leuk begin dus voor het drietal dat vanmorgen om zes uur is vertrokken voor hun missie. De andere zeven Nederlandse 'motards' die vroeg uit de veren moesten, zijn Victor Roose, vader Pierre en zoon Jyrki Karsmakers, Rob van Pelt, Henk Vercoelen, Eric Verhoef en Wieger Boersma. Bob ten Harkel is de enige 'overdekte' Nederlandse deelnemer in een Mercedes Unimog-truck.

De rit door het beschaafde Senegal is slechts een aanloopje om in de sfeer te komen en aan de hitte te winnen. Toch waakt Mitsubishi-rijder Jean-Pierre Fontenay, winnaar in 1998, voor onderschatting in die beginfase. "Ik heb de indruk dat iedereen geobsedeerd is door de tweede helft van de rally maar ze vergeten dat de start in Dakar is. De charme van de rally is dat elke dag een nieuw avontuur is", zei de ervaren, 42-jarige Fransman die evenals Jean Louis Schlesser met zijn buggy tot de favorieten bij de autorijders wordt gerekend.

Fontenay kent als geen ander het verraderlijke karakter van 'le Dakar'. "Natuurlijk hebben we met onze 4x4's een voordeel in de eerste helft van de rally ten opzichte van de buggy's. Die zijn met hun 15 kilometer meer topsnelheid echter weer meer geschikt voor het tweede gedeelte waarin we in het zand komen. Maar in werkelijkheid verloopt een Dakar zelden zoals je die voorstelt. Vaak kom je problemen tegen waarmee je nooit eerder te maken hebt gehad. Persoonlijk zou ik al blij zijn als we met 15 minuten voorsprong in Agadez (rustdag) zouden arriveren, maar eigenlijk zou je een half uur voorsprong moeten hebben om daarna controlerend te kunnen rijden. In de uitgestrekte woestijnen kun je makkelijk verdwalen als je even niet oplet en o wee als je je moet uitgraven. Je voorsprong verdwijnt dan als sneeuw voor de zon."

Zijn landgenoot Schlesser heeft eenzelfde lezing over het karakter van de rally die weliswaar glorieuze momenten maar ook drama's heeft gekend. De winnaar van de vorige versie Granada-Dakar gaat echter wel relaxter aan het evenement beginnen dan vroeger. "Ik voel me bevrijd van de druk om te moeten winnen. Je hoeft nu niet meer te bewijzen hoe snel je bent door specials te winnen. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. Om in Cairo als eerste aan te komen zonder een special te hebben gewonnen maakt me dan ook niets meer uit. Hoewel... in beide gevallen winnen is natuurlijk beter."

Een prestatie die minstens zo'n grote indruk maakt als de woestijnratten op de pistes, wordt elke dag geleverd door de organisatie van TSO. Dagelijks verplaatst zich het circus naar het volgende bivak en die operatie doet weinig onder voor die van Desert Storm. Om het geheel vlot te doen verlopen wordt het volgende ingezet: 22 vliegtuigen, 8 helicopters, 23 voertuigen en 16 vrachtenwagens van TSO. Er wordt tijdens de rally 153 ton voedsel meegenomen, 1 mobiele keuken en 1 vrieskast, 12 ovens en 2 miljoen liter water.

Circa 1500 mensen volgen het evenement: 650 deelnemers, 250 'vliegende' monteurs, 150 vrijwilligers in de organisatie, 40 mensen van de catering, 37 doktoren, 140 tv-lui, 100 journalisten en 30 teammanagers en hun vertegenwoordigers. Dat alles verdeeld over 31 nationaliteiten. 'Le Dakar' is al lang geen Frans evenement meer.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl