Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[I-mail]
 

donderdag
6 januari 2000
 

[ING Teaser 2000]
[BOL]
[Veilinghal]
[ABN AMRO]
[Siteshopper]

Winst Cebeco ƒ35 mln.
ondanks dioxinecrisis

  Van een onzer redacteuren - ROTTERDAM, donderdag

Ondanks de dioxinecrisis heeft de Rotterdamse landbouwcoöperatie Koninklijke Cebeco Groep een redelijk jaar gehad. Het bedrijf verwacht over 1999 een winst te behalen van ƒ35 miljoen. Daarmee komt het resultaat veel hoger uit dan het jaar ervoor. Toen gooide de zwaar tegenvallende aardappeloogst roet in het eten en werd een winst geboekt van ƒ10 miljoen.

Zonder de gevolgen van de dioxinecrisis was het resultaat over heel 1999 minstens nog ƒ15 miljoen hoger uitgevallen, zo maakte het concern gisteren bekend. Ook de omzet steeg, met 10% tot ƒ6,6 miljard. Cebeco laat weten voor het jaar 2000 eenzelfde winst te behalen.

De prijzen staan volgens Cebeco ernstig onder druk. Zo daalde de eierprijs in 1999 met gemiddeld 10%. Ook de varkens- en pluimveeprijzen hadden te maken met forse dalingen.

Geen enkele dochteronderneming van Cebeco heeft direct te maken gehad met een dioxinebesmetting. Toch drukte de affaire de resultaten van pluimveeverwerker Plukon (Friki), eiproductenfabrikant Nive, Verbeek's Broederij en Opfokbedrijven en de vleeswarenproducent Cebeco Meat Products.

Cebeco-voorzitter H. de Boon zei tijdens zijn nieuwjaarstoespraak dat het resultaat van zijn coöperatie in de toekomst vooral bepaald zal worden door strengere milieu- en welzijnseisen, de wereldhandelsorganisatie WTO en de uitbreiding van de Europese Unie met de Oost-Europese landen. "Dat dwingt ons nog scherper naar de strategische uitgangspunten en portfolio van activiteiten te kijken."

Als belangrijkste uitgangspunten van Cebeco noemde De Boon het behalen van toegevoegde waarde voor de producten, het verder ontwikkelen van de aanbodketen, internationalisering en de nadruk op de productie van duurzame producten die de goedkeuring van de maatschappij hebben.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl