Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[I-mail]
 

donderdag
6 januari 2000
 

[ING Teaser 2000]
[Veilinghal]
[Siteshopper]
[BOL]
[ABN AMRO]

Ahold beveelt Etos-offensief

Van een onzer verslaggevers - ZAANDAM, donderdag

Drogisterijketen Etos is het nieuwe millennium ingegaan met de operatie 'Silver Storm.' In zes weken moeten de 418 franchise- en eigen drogisterijen van de Ahold-dochter volledig zijn gerestyled. Medio mei verhuizen distributiecentrum en hoofdkantoor van Zaandam naar Beverwijk. "Etos heeft van het Ahold-bestuur opdracht gekregen zich nadrukkelijk op de kaart te zetten", zegt John van der Ent (37), ruim één jaar directeur van 's lands derde drogisterijketen, achter Het Kruidvat/Trekpleister en DA.

• Etos-topman Van der Ent
...inhaalrace ingezet...

FOTO: PETER ZONNEVELD

De herpositionering komt op een moment van grote groei op de markt van drogisterijartikelen die in 1998 met 8,3% steeg naar een omzet van ƒ2 miljard, bij een aanhoudende daling van het supermarktaandeel. De omzet van Etos verdubbelde in vier jaar tot ƒ800 miljoen, wat volgend jaar één miljard moet worden. "De inhaalrace is ingezet", aldus Van der Ent.

De kosten van de restyling van gemiddeld ƒ30.000 per winkel moeten in twee jaar terugverdiend zijn. De 'revitalisering' van de nogal saaie ex-personeelswinkels van Philips wordt ondersteund door advertenties in dagbladen en huis-aan-huis verspreide tijdschriften in een oplage van 3,5 miljoen exemplaren. De eerste testwinkel in Den Bosch werd onlangs onderscheiden met de retail jaarprijs.

"De speerpunten worden de health & beauty artikelen", aldus John van der Ent. "In deze groeisector moet Etos het internationale kenniscentrum van de Ahold-organisatie worden. Het zwaartepunt van de supermarkten verschuift immers naar non-food en vers."

Geleidelijk aan zal de naam Etos in de drogisterijen en op huismerken plaatsmaken voor een gestileerde zilveren 'e' die ook 'energie' symboliseert. Het aantal eigen merken wordt met ca. 500 uitgebreid.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl