Van onze verslaggeefsters - EINDHOVEN, donderdag
Terwijl Daf Trucks druk bezig is met het werven van productiepersoneel
wordt het mes gezet in de verkoop- en marketingafdeling. Hier zullen het
komende jaar 125 banen komen te vervallen waarvan zo'n 30 bij Europese
vestigingen en 95 in Nederland.
Volgens een woordvoerder van Daf heeft het Amerikaanse moederbedrijf
Paccar hier niet op aangedrongen. Vakbond De Unie betwijfelt dit. Met
spoed heeft de vakbond daarom verzocht om een gesprek met de in juli aangetreden
topman Jim Cardillio. "Wij weten niet wat hij van plan is met Daf, dat
moet hij maar eens toelichten", zegt Unie-bestuurder Bert Keulen. Wellicht
is het het begin van een grote reorganisatiegolf.
Daf zegt al enige tijd te onderzoeken hoe de kosten naar beneden kunnen.
"De overheadkosten zijn de laatste jaren wat meer gestegen dan de bedoeling
was. Met het oog op de concurrentie kijken we nu hoe we die naar beneden
kunnen brengen." Overheadkosten zijn alle kosten die niet direct nodig
zijn om het kernproduct in dit geval trucks te fabriceren.
Daf verwacht niet dat er gedwongen ontslagen zullen vallen maar sluit
het niet uit. "We nemen ruim de tijd. Ongeveer 50 werknemers van 58 jaar
en ouder kunnen gebruik maken van een vervroegde uittredingsregeling die
ligt op de sum (vut) voor 61-jarigen. De rest zal ergens anders in het
bedrijf worden ingepast."
Het personeel heeft verontrust gereageerd op de via prikborden aangekondigde
reorganisatie. "We hebben al een aantal telefoontjes gehad", zegt Keulen.
Cardillio's voorganger, Cor Baan, heeft altijd stug volgehouden dat Daf
onder het Amerikaanse opperhoofd haar Nederlandse identiteit niet zal
verliezen. Of dit in stand gehouden kan worden, betwijfelt Keulen ten
zeerste, vooral gezien de globalisering in truckland.