Charmaine en haar broertjes Donovan (linksonder) en
Calum (rechtsonder) roepen de Britse televisiekijkers op hen te adopt
eren in het BBC-programma: A Fmily Of My Own.
FOTOS: DAILY MAIL
De reacties in Groot-Brittannië variëren van afschuw tot groot
enthousiasme. Is dit kinderuitbuiting voor betere kijkcijfers of een verantwoorde
methode om 'zielige' kinderen een gelukkig leven te schenken? "Het is
een campagne in de beste traditie van dienstverlening door een publieke
omroep", verdedigt het hoofd van de BBC-dagprogramma's en bedenkster van
de negentien episodes tellende reeks, Jane Lush, zich. "Er zijn duizenden
kinderen in ons land die geen thuis hebben en er is een groot gebrek aan
adoptie-ouders. Wij willen de mensen een reëel beeld van adoptie
geven in de hoop dat potentiële belangstellenden de stap zetten."
In de eerste uitzending maakte de kijker kennis met Charmaine (6) en
haar broertjes Callum (5) en Donovan (3). Ze werden drie jaar geleden
in een pleeggezin geplaatst omdat hun moeder niet in staat was voor ze
te zorgen. De vader is 'afwezig'. De getraumatiseerde kinderen, die door
hun verwarde moeder totaal aan hun lot werden overgelaten, zijn door hun
tijdelijke pleegouders Steve en Cathy 'opgelapt', maar "het is nu de hoogste
tijd dat ze een permanente familie krijgen," aldus Cathy. Filmopnamen
van een bezoek van het drietal aan een kinderboerderij toonden een vrolijk
beeld van drie opgewonden kinderen die de beesten mogen voeren.
"Een zoetsappige vertoning", aldus psychiater dr. Raj Persaud. "Alsof
het wel meevalt om drie kinderen tegelijk te adopteren. Wat mij zorgen
baart, is dat zich op deze manier altijd ongeschikte lieden zullen aanmelden.
Je moet maar hopen dat die eruit gefilterd worden. En nog erger, hoe voelt
een kind dat op tv smeekt om ouders, zich als niemand reageert?"
Er zijn momenteel 10.000 Britse kinderen die in aanmerking komen voor
adoptie. Gemiddeld worden er jaarlijks slechts 3000 geadopteerd. De maakster
van het programma, Jill Robinson, is achttien maanden bezig geweest om
kandidaten te vinden en het programma op te zetten. "Allemaal in samenwerking
met erkende adoptiebureaus en de sociale diensten, en met 50.000 pond
(circa 170.000 gulden) steun van de regering. Er is niets hysterisch,
sensationeel of uitbuiterigs aan. Absoluut niet."
Kijkers die reageren, krijgen een informatiepakket over adoptie toegestuurd
plus de details van nog eens tachtig kinderen. Alle betrokken kinderen,
waaronder veel broertjes en zusjes die bij elkaar willen blijven, zijn
al minstens twee jaar uit huis geplaatst. De procedure is dezelfde als
bij iedere andere adoptie en kan twee jaar duren. "Het is misschien niet
leuk, maar publiciteit is de succesvolste manier om adoptie-ouders te
vinden", meent Felicity Collier, directeur van het Brits Agentschap voor
Adoptie and Pleegouderschap. "Dit geeft kinderen een unieke kans op een
familie."
Maar Conservatief parlementariër Gerald Howarth is niet over
het initiatief te spreken. "Die kinderen worden als in de etalage van
een winkel uitgestald: kindjes te koop. Het is een circus. Het is grotesk."