Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

donderdag
6 januari 2000
 

[Demon]
[CMG]
[Netaspect]
[KPN Digitale Certificaten]
[ABN AMRO startplanner]
[BOL]

Overleg bonden en
NS op goede spoor

  UTRECHT, donderdag

De vakbonden en NS Reizigers lijken naderbij te komen in het overleg om de agressie in treinen te beteugelen. Hoewel er formeel nog niets is, besloten hebben de NS en bonden in hoofdlijnen principeovereenkomsten bereikt over enkele eisen.

Zo willen zij allebei meer mobiele controle, meer controle bij in- en uitgangen en een tweede conducteur op de zogenaamde risicolijnen.

Met name dat laatste onderwerp is een heikel punt voor FNV Bondgenoten. De bond eist dat een trein niet gaat rijden als er sprake is van een te groot risico voor een conducteur. Bestuurder L. Vlek van FNV Bondgenoten, de grootste bond aan het overleg, stelt een draaiboek voor. "De NS moeten specifieke voorwaarden stellen wanneer een trein wel of niet mag vertrekken", vindt Vlek. Daarbij moet het belang van de passagier niet uit het oog worden verloren.

Als de bonden en de NS het eens worden is geld het grootste probleem. Vlek vindt dat minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat met extra middelen over de brug moet komen. "In ieder geval moet de overheid de ƒ20 miljoen die zij jaarlijks vraagt van de NS voor de spoorwegpolitie afschaffen. Dat geld kan beter besteed worden."

Na een korte schorsing werd het overleg gisteravond voortgezet."Mocht het laat worden, dan gaan we maandag verder. We mogen nu geen fouten maken door vermoeidheid", aldus Vlek. (ANP)






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl