Oud
Philips-topman Jan Timmer, die samen met minister Van Boxtel de millenniumkar
in Nederland trok als voorzitter van het Millennium Platform, blikt tevreden
terug. Hoewel vandaag nog moet blijken of ook het bedrijfsleven de jaarwisseling
zonder problemen heeft overleefd.
Op de vraag of die miljardeninvestering wel nodig is geweest, reageert
hij laconiek. "Ik kan me voorstellen dat mensen zo redeneren. Het gaat
hier uiteindelijk om het oplossen van een probleem dat er niet had mogen
zijn. Twee à drie jaar geleden was er echter geen keuzemogelijkheid
om wel of niet zoveel geld aan het millenniumprobleem uit te geven. We
wisten niet precies wat er aan de hand was behalve dan dat er een probleem
was. Wat we wel wisten was wat er eventueel mis kon gaan en dat risico
konden we niet nemen."
Volgens Timmer is het geld niet in rook opgegaan en zijn er ook duidelijk
positieve effecten geweest. "De communicatie tussen overheid en bedrijfsleven
en tussen bedrijven onderling is verbeterd. De spelers hebben elkaar goed
leren kennen en er zijn veel persoonlijke contacten ontstaan. De samenwerking
die is opgebouwd moeten we zien vast te houden. Die kan van pas komen
in andere situaties."
Als voorbeeld wijst Timmer naar de situatie in Frankrijk waar een orkaan
voor grote chaos heeft gezorgd en zeer verstorend werkt op het maatschappelijk
leven. "Als zo'n situatie zich in Nederland voordoet kunnen we het nu
beter aanpakken."
Een ander pluspunt is volgens hem dat bedrijven beter zijn doordrongen
van hun afhankelijkheid van computers. "De aandacht voor automatisering
van het topmanagement is groter geworden en permanenter." Geld dat werd
uitgegeven om millenniumfouten op te sporen is tevens aangewend om alle
computerbestanden eens goed te inventariseren en alle rommel weg te gooien
en om oude systemen door nieuwe te vervangen. Al met al is het Nederlandse
bedrijfsleven er niet slechter van geworden, vindt Timmer.
Vandaag moet blijken of het optimisme van het Millennium Platform gerechtvaardigd
is. Dan starten de meeste ondernemingen hun systemen op. Voor die bedrijven
waar het mis gaat en die de schade willen verhalen op hun leverancier
of verzekeraar heeft het platform regels opgesteld. Ondernemers moeten
niet meteen naar de rechter stappen maar eerst hun klacht deponeren bij
geschillencommissies. Hiervoor is de Geschillencommissie IT speciaal uitgebreid
met extra mensen. Timmer verwacht dat hier een efficiënte verwerking
van klachten zal plaatsvinden. Hij wijst er echter op dat ondernemers
alleen een schadeclaim kunnen indienen als ze kunnen aantonen daadwerkelijk
alles in het werk te hebben gesteld om millenniumstoringen te voorkomen.
Nu alle millenniumperikelen achter de rug zijn gaat Timmer doen wat
hij eigenlijk al veel eerder van plan was: van zijn pensioen genieten.