Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Veilinghal
Privé
Siteshopper
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
[I-mail]
 

maandag
3 januari 2000
 

[BOL]
[V & L informatica]
[Veilinghal]
[Matranortel]
[Siteshopper]

KLM start met prijsbreker
vanuit Verenigd Koninkrijk

door Arnold Burlage - LONDEN, maandag

De KLM UK, de Britse dochteronderneming van KLM, start morgen vanuit Engeland naar zeven bestemmingen in Europa de lage-prijzenmaatschappij Buzz. De nieuwe prijsbreker gaat met superlage tarieven de slag aan met onder meer Easyjet en de prijsvechter Go van British Airways.

Buzz van KLM gaat zich onderscheiden van de overige concurrenten met extra service die tegen extra betaling wordt geleverd. Ontbijt, lunch of diner en zelfs champagne kunnen apart worden besteld. "Het wordt daarom absoluut geen sobere maatschappij", aldus Floris van Pallandt, directeur van KLM UK en tevens topman van Buzz.

"We spelen in op een enorme groeimarkt", vervolgt hij. "In de Verenigde Staten reist nu al één op de vier passagiers met een lageprijzenmaatschappij. In Europa is dat nu nog één op de twintig luchtreizigers die zo van lage tarieven profiteert. Er zit hier dus nog een enorme rek in de markt."

De boekingen voor Buzz stromen al wekenlang binnen, onder meer via internet en telefoon, want bij reisbureaus wordt voor vluchten met de nieuwe KLM-dochter niet langer voor reserveringen betaald. De eerste miljoen pond omzet, ƒ3,5 miljoen, is al vóór de start van de nieuwe KLM-operatie binnen.

Op grond van de eerste boekingsresultaten bestaan hoge verwachtingen voor Buzz. "Op deze manier halen we zeker de één miljoen passagiers, waarop we dit eerste jaar rekenen", zegt Van Pallandt, die vooral enthousiast is over het grote aantal boekingen via internet. "Nu al ligt dat percentage gemiddeld boven de 30%, 's avonds als iedereen achter de computer kruipt wordt zelfs al een percentage van 45% gehaald. We hadden op veel minder gerekend. Het overtreft dus onze verwachtingen. Een bewijs dat Europa klaar is voor het gebruik van internet", legt hij uit.

De vliegtarieven van Buzz brengen de concurrenten onherroepelijk in beweging. Go van British Airways en Easyjet hebben niet meer langer het alleenrecht op bodemtarieven. Het heeft er alle schijn van dat de komende weken op de grote vliegroutes tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland een fikse prijzenslag gaat ontbranden.

Passagiers kunnen vanaf morgen vanaf de luchthaven Stansted naar bijvoorbeeld Parijs heen en weer voor 50 pond, minder dan 175 gulden. Een retourtje Düsseldorf, Berlijn of Wenen kost 60 pond, minder dan 200 gulden. "We willen ons onderscheiden met eerlijke prijsinformatie en gaan precies aangeven hoeveel stoelen voor die allerlaagste tarieven beschikbaar zijn. Na de introductieperiode gaan de tarieven ook 10-40 pond omhoog", legt Van Pallandt uit.

Buzz krijgt, evenals KLM UK, de moderne en goed geoutilleerde luchthaven Stansted bij Londen als thuisbasis. De bestemmingen, waarheen om te beginnen wordt gevlogen zijn Parijs, Lyon, Düsseldorf, Berlijn, Wenen, Milaan en Frankfurt. Al deze zomer worden daaraan Helsinki, Marseille, Bordeaux en Hamburg toegevoegd.

"Inderdaad, Schiphol ontbreekt bij Buzz op dit moment nog. Voor die operaties heeft onze nationale luchthaven op dit moment nog geen prioriteit. KLM UK onderhoudt vanaf Schiphol al tegen sterk concurrerende tarieven dagelijks tientallen vluchten van en naar verschillende bestemmingen in Engeland om de intercontinentale KLM-vloot van passagiers te voorzien. Dat is vanuit Engeland gezien onze eerste opdracht, al is Schiphol voor Buzz zeker een aantrekkelijke bestemming. Maar we kunnen nu eenmaal niet overal tegelijk beginnen ", zegt de directeur van KLM UK.

Over de toekomst van lage tarieven maatschappijen zoals Easyjet, Go en nu Buzz bestaat binnen KLM groot optimisme. "We verwachten een enorme groei van het aantal passagiers. Het is naast vervangend vervoer voor bestaande reizigers een kans voor nieuwe doelgroepen om voordelig en op maat te vliegen. Er wordt dus als het ware een nieuwe markt gecreëerd."

KLM's Buzz-chef Van Pallandt tot besluit: "We willen met onze 'pay as you go'- formule afwijken van onze concurrenten en de toegankelijkheid vergroten. Consumenten willen steeds hardnekkiger als individu worden beschouwd. Een behandeling als collectief wordt steeds nadrukkelijker gemeden. De vliegprijs is de basis, daarbij kan iedereen naar eigen wensen service bij bestellen. Buzz is daarmee uniek. We rekenen op gelijkwaardige resultaten, die positief aan het KLM-resultaat zullen gaan bijdragen."

Nederlandse klanten van KLM moeten nog geduld uitoefenen: Buzz vliegt vooralsnog niet op Schiphol.

FOTO: KLM






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




© 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl