Buzz van KLM gaat zich onderscheiden van de overige concurrenten met
extra service die tegen extra betaling wordt geleverd. Ontbijt, lunch
of diner en zelfs champagne kunnen apart worden besteld. "Het wordt daarom
absoluut geen sobere maatschappij", aldus Floris van Pallandt, directeur
van KLM UK en tevens topman van Buzz.
"We spelen in op een enorme groeimarkt", vervolgt hij. "In de Verenigde
Staten reist nu al één op de vier passagiers met een lageprijzenmaatschappij.
In Europa is dat nu nog één op de twintig luchtreizigers
die zo van lage tarieven profiteert. Er zit hier dus nog een enorme rek
in de markt."
De boekingen voor Buzz stromen al wekenlang binnen, onder meer via internet
en telefoon, want bij reisbureaus wordt voor vluchten met de nieuwe KLM-dochter
niet langer voor reserveringen betaald. De eerste miljoen pond omzet,
3,5 miljoen, is al vóór de start van de nieuwe KLM-operatie
binnen.
Op grond van de eerste boekingsresultaten bestaan hoge verwachtingen
voor Buzz. "Op deze manier halen we zeker de één miljoen
passagiers, waarop we dit eerste jaar rekenen", zegt Van Pallandt, die
vooral enthousiast is over het grote aantal boekingen via internet. "Nu
al ligt dat percentage gemiddeld boven de 30%, 's avonds als iedereen
achter de computer kruipt wordt zelfs al een percentage van 45% gehaald.
We hadden op veel minder gerekend. Het overtreft dus onze verwachtingen.
Een bewijs dat Europa klaar is voor het gebruik van internet", legt hij
uit.
De vliegtarieven van Buzz brengen de concurrenten onherroepelijk in beweging.
Go van British Airways en Easyjet hebben niet meer langer het alleenrecht
op bodemtarieven. Het heeft er alle schijn van dat de komende weken op
de grote vliegroutes tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland
een fikse prijzenslag gaat ontbranden.
Passagiers kunnen vanaf morgen vanaf de luchthaven Stansted naar bijvoorbeeld
Parijs heen en weer voor 50 pond, minder dan 175 gulden. Een retourtje
Düsseldorf, Berlijn of Wenen kost 60 pond, minder dan 200 gulden.
"We willen ons onderscheiden met eerlijke prijsinformatie en gaan precies
aangeven hoeveel stoelen voor die allerlaagste tarieven beschikbaar zijn.
Na de introductieperiode gaan de tarieven ook 10-40 pond omhoog", legt
Van Pallandt uit.
Buzz krijgt, evenals KLM UK, de moderne en goed geoutilleerde luchthaven
Stansted bij Londen als thuisbasis. De bestemmingen, waarheen om te beginnen
wordt gevlogen zijn Parijs, Lyon, Düsseldorf, Berlijn, Wenen, Milaan
en Frankfurt. Al deze zomer worden daaraan Helsinki, Marseille, Bordeaux
en Hamburg toegevoegd.
"Inderdaad, Schiphol ontbreekt bij Buzz op dit moment nog. Voor die operaties
heeft onze nationale luchthaven op dit moment nog geen prioriteit. KLM
UK onderhoudt vanaf Schiphol al tegen sterk concurrerende tarieven dagelijks
tientallen vluchten van en naar verschillende bestemmingen in Engeland
om de intercontinentale KLM-vloot van passagiers te voorzien. Dat is vanuit
Engeland gezien onze eerste opdracht, al is Schiphol voor Buzz zeker een
aantrekkelijke bestemming. Maar we kunnen nu eenmaal niet overal tegelijk
beginnen ", zegt de directeur van KLM UK.
Over de toekomst van lage tarieven maatschappijen zoals Easyjet, Go en
nu Buzz bestaat binnen KLM groot optimisme. "We verwachten een enorme
groei van het aantal passagiers. Het is naast vervangend vervoer voor
bestaande reizigers een kans voor nieuwe doelgroepen om voordelig en op
maat te vliegen. Er wordt dus als het ware een nieuwe markt gecreëerd."
KLM's Buzz-chef Van Pallandt tot besluit: "We willen met onze 'pay
as you go'- formule afwijken van onze concurrenten en de toegankelijkheid
vergroten. Consumenten willen steeds hardnekkiger als individu worden
beschouwd. Een behandeling als collectief wordt steeds nadrukkelijker
gemeden. De vliegprijs is de basis, daarbij kan iedereen naar eigen wensen
service bij bestellen. Buzz is daarmee uniek. We rekenen op gelijkwaardige
resultaten, die positief aan het KLM-resultaat zullen gaan bijdragen."